Roorda geeft BOB-campagne nieuwe impuls

Roorda geeft BOB-campagne nieuwe impuls
  • Bureaus
  • 24 dec 2018 @ 00:03
  • 15952 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OverheidMaatschappijCampagnesCommercials

De BOB-campagne krijgt een nieuwe impuls. Aangezien het aantal beschonken ‘alleen-rijders’ groeit, heeft Roorda Reclamebureau voor het ministerie van I&W een nieuwe reeks commercials ontwikkeld die zich richten op wie alleen terugrijdt van werk of naar huis.

In de zeventien jaar dat de BOB-campagne loopt is het aantal weggebruikers met alcohol achter het stuur flink gedaald. De algemene norm is dat je wanneer je uitgaat, niet drinkt als je nog moet rijden. En hoewel steeds minder mensen tijdens het uitgaan drinken als ze nog moeten rijden, blijkt uit onderzoek dat het percentage overtreders dat thuis of op het werk drinkt voordat ze de auto instappen de laatste jaren iets is gestegen.

Vaak zijn dat automobilisten die alleen rijden en zichzelf daarom niet kenbaar maken als BOB. De nieuwe BOB-campagne van Roorda Reclamebureau voor het ministerie van I&W richt zich daarom op de alleen-rijder in een thuis- en werksetting.

Na uitgaan, is de groep overtreders vooral onderweg van of naar vrienden, familie of werk. Soms zijn die automobilisten ook niet eens onderweg naar een gezellige gelegenheid maar hebben ze thuis een wijntje of biertje gedronken en moeten ze bijvoorbeeld aan het einde van de avond toch nog even zoonlief van het station ophalen. Het is belangrijk dat deze automobilisten zich dit aan het begin van de avond realiseren. Want na het nuttigen van alcohol verlaagt de weerstand en wordt nog weleens vergeten dat die paar wijntjes een goede reden zijn om de auto te laten staan.

Commitment & Consistency

In de campagne zien en horen we BOB zichzelf meteen aan het begin van de avond al kenbaar maken als BOB. Door je voornemen hardop uit te spreken vergroot je de kans dat je jezelf en ook anderen je aan je voornemen houden. In de gedragswetenschap staat deze interventie bekend als ‘commitment & consistency’. De campagne richt zich op zowel jonge beginnende als ervaren bestuurders.

Er zijn voor de verschillende doelgroepen herkenbare situaties gekozen die doelgroep-gericht ingezet zullen worden. Bekijk ze hier: de werkborrel (met collega Jos), de verjaardag (wie brengt oma thuis?) en de pokeravond met vrienden.

Joeri Jansen: ‘Tot nu toe zagen we BOB vooral in de horeca en bijvoorbeeld voetbalkantine. De nieuwe strategie daagt ons uit om BOB als alleen-rijder in een thuis- en werksetting net zo succesvol te maken. Creatief biedt dat veel nieuwe kansen. Het BOB-karakter krijgt zo meer dimensie en de campagne een nieuwe impuls, zonder de herkenbare lichtvoetige BOB-humor te verliezen.’

Credits

Opdrachtgever: Rijksoverheid (Ministerie van I&W) | Bureau: Roorda Reclamebureau | Verantwoordelijk bij Rijksoverheid: Michiel Dammen en Marije Slagboom | Creatie: Willem Droog, Stefan Apswoude en Joeri Jansen | Account: Marleen Delisse en Hans Bauman | Strategie: Christine Swankhuisen (Tabula rasa) en Floor Busch | Regie: Rogier van de Ploeg (CZAR) | Camera: Stephan Polman | Edit: Martin Heijgelaar | Postproductie: Captcha | Geluid: SoundCircus | Muziek: Nando Eweg (Sounds Like Film) | Illustratie: Artbox | Productiebureau: Marcel Ossendrijver | Design: Gina Dijkstra | Gifs: Kevin Scheffer en Bart Kokke | Media-inkoop: Initiative



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken