ADCN Awards heten voortaan Dutch Creativity Awards

ADCN Awards heten voortaan Dutch Creativity Awards
  • Bureaus
  • 10 jan 2019 @ 10:05
  • 13284 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BrandingCreatieAwardReclame

De ADCN Awards worden omgedoopt tot Dutch Creativity Awards. De inschrijving is vanaf vandaag geopend. Verder heeft ADCN de Next Awards uitgebreid met de categorieën Culture en Side-Project. In totaal zijn er nu veertig categorieën die samen alle creatieve disciplines omvatten.

Met een nieuwe naam, een nieuw festival en nieuwe awards-categorieën wil ADCN ('de Club voor Creativiteit') het beste creatieve werk in alle disciplines samenbrengen in één platform. Naast creativiteit en ‘craft’ in commerciële communicatie beloont ADCN nu ook creatief werk, ondernemerschap en talent uit de wereld van business, cultuur en impact. Projecten kunnen tot en met 7 februari 2019 worden ingestuurd via het Dutch Creativity Awards-platform.

Waarom een nieuwe naam?

ADCN past de naam van de 52 jaar oude prijs aan naar Dutch Creativity Awards. 'De industrie verandert razendsnel, disciplines vervagen, versmelten en er komen nieuwe bij', zo luidt de toelichting van Mervyn ten Dam, voorzitter van ADCN. 'Daarbij is creativiteit niet alleen meer het domein van de creatieve afdeling binnen een bureau. Om voor ieder relevant te blijven en een breder publiek aan te trekken stappen we over op Dutch Creativity Awards.'

Dutch Creativity Festival

ADCN organiseert van 11 tot en met 13 april 2019 het Dutch Creativity Festival, een nieuw driedaags evenement over creativiteit gericht op zowel creative professionals en talent als Nederlandse media- en marketing-professionals. Het festival bestaat uit een expositie van alle nominaties van de Dutch Creativity Awards, juryfeedback-sessies en een programma van 'talks, workshops, labs en masterclasses'. Tijdens het festival wordt creativiteit uit de wereld van advertising en design samengebracht met smaakmakers en spraakmakend werk uit de brede creatieve industrie, zoals architectuur, fashion, kunst, gaming en technologie.

'Op het grensvlak van deze disciplines en sectoren vindt innovatie plaats', aldus Dinesh Sonak, managing director van ADCN. 'Met het festival willen wij iedereen nieuwe creatieve kennis, inspiratie, energie en connecties geven. Wij organiseren het festival samen met een breed scala aan partners in de creatieve industrie. Het is tijd voor een versnelde integratie qua awards en festivals in Nederland. Wij zullen creativiteit in al haar verschillende facetten gaan uitdiepen.'

Nieuwe categorieën

De Lampen worden uitgereikt in Advertising, Design, Craft en Next. In totaal zijn er veertig categorieën die samen alle creatieve disciplines en verschillende media omvatten. De Next Awards zijn uitgebreid met de categorieën Culture en Side-Project. Culture richt zich op visionaire en baanbrekende creativiteit uit de brede creatieve industrie. Projecten voor deze categorie worden gescout door de jury in samenwerking met kunstcurator Gijs Stork. De categorie Side-Project is bedoeld voor projecten door creative professionals die niet in opdracht, maar vanuit eigen initiatief zijn opgezet. De aard van deze projecten kan experimenteel en niet-commercieel zijn.

Talenten worden dit jaar voor het eerst beoordeeld op hun portfolio. Zij worden gevraagd om drie projecten in te sturen, waarvan minimaal één project in opdracht is gemaakt. ADCN werkt samen met verschillende academies om zoveel mogelijk creatieve talenten deel te laten nemen en een podium te bieden.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken