[Esprix] Frank van den Brink: 'Creativiteit laat zich niet makkelijk vangen'

[Esprix] Frank van den Brink: 'Creativiteit laat zich niet makkelijk vangen'
  • Bureaus
  • 25 jan 2019 @ 10:36
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • ReclameAwardsInterview

Frank van den Brink (ABN Amro) is juryvoorzitter van de Esprix-categorie Corporate & Employee Experience. We blikken vast met hem vooruit.

Wat betekent 'creativity that pays off' in jouw eigen vakgebied?

Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen, een nieuw concept of een originele oplossing voor een probleem zonder dat de doelgroep soms weet dat er een probleem of behoefte is. In mijn vakgebied staat de "mens" in organisaties centraal. Sinds 2 jaar zijn we aan het pionieren om het traditionele Human Resources vakgebied te transformeren naar Employee & Employer Experience. Veel meer de nadruk op het creëren van een medewerker en daarmee mensgerichte organisatie. Hierbij zie ik ook veel overeenkomsten met Customer Experience. Dus waarom deze analogie niet doortrekken naar het HR vakgebied, dus richten wij ons op employee journeys, employee service design, user experience en content design voor interne/externe medewerker proposities etc etc, dit waren tot een paar jaar geleden nog vreemde begrippen binnen HR, maar maken nu het verschil op de arbeidsmarkt en in de manier waarop wij onze medewerkers kunnen blijven binden en boeien. Om dat laatste te doen heb je creativiteit nodig! Hoe geef je medewerkers een WOW ervaring, de overtreffende trap, iets wat ze niet verwachten. Dat is essentieel om relevant te blijven in deze snel veranderende markten en om het juiste talent te blijven vinden in de huidige arbeidsmarkt.

Esprix beloont creativiteit en aantoonbaar resultaat. Hoe ga je daarmee om binnen jouw eigen organisatie?

Het start wat mij betreft bij erkennen en herkennen dat je zowel creativiteit als resultaat nodig hebt om succesvol te zijn. Daarnaast heb je ook lef nodig in grote organisaties om de juiste mensen ruimte, verantwoordelijkheden en budget te geven om ook tot creativiteit te kunnen komen. Uiteraard gaat het geven van verantwoordelijkheid ook gepaard met accountability voor het resultaat, maar staat van te voren niet altijd vast wat dit resultaat gaat of kan zijn. Kortom, veel loslaten dus en vertrouwen op het talent dat zich met dit soort vraagstukken bezig houdt. Creativiteit laat zich niet makkelijk vangen of kopiëren, dat zorgt er ook voor dat je er veel impact mee kan maken, met goede resultaten tot gevolg. Ik vind dat je met name ook initiatief en lef moet stimuleren zodat de unieke talenten van mensen ook zichtbaar worden en mensen zich vrij voelen om hier wat mee te doen. Dan ontstaan er vaak mooie dingen. Maar ook mislukkingen, flops en fouten maken hoort erbij en is soms net zo belangrijk om van te leren en tot grotere hoogte en nog beter resultaat te komen. En dan de "Icing on the cake", beloning van creativiteit en resultaat. Hiervoor heb je een podium nodig waar successen gevierd kunnen en mogen worden, waar mensen op een voetstuk kunnen worden geplaatst en iedereen ook snapt waarom: uniek talent, mooie samenwerking, briljant idee, nieuwe partnerships, beste resultaat, innovatief product, beste challenger etc etc. Succes kent vele gezichten waaraan creativiteit vaak ten grondslag ligt en daar moet je binnen elke organisatie veel aandacht en waardering voor hebben.

Jij bent voorzitter van de categorie Corporate & Employee Experience. Welke ontwikkelingen verwacht of hoop je te zien?

Ik hoop te zien: multiple device proposities, personalised and digital integrated candidate experiences en omni channel campagnes die zowel over de klant als ook de medewerker gaan en nauwelijks onderscheid maken tussen intern/extern. Daarnaast hoop ik ook cases te zien die het vakgebied naar een next level brengen waarbij de opdrachtgever en bureau elkaars verwachtingen hebben overtroffen en nog belangrijker ook hun resultaten en KPI's meer dan waar hebben gemaakt. Voor een belangrijk deel weet ik ook niet wat ik verwacht of hoop, ik laat me graag ook verassen door alles wat er voorbij gaat komen.

 

Een case inzenden kan tot vrijdag 25 januari. De uitreikingsavond vindt plaats op donderdag 18 april in de Zuiveringshal West (Westergasterrein) te Amsterdam. Ga naar esprix.nl voor meer informatie.

 

Redactie en samenstelling: Lucas Boon.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken