Kerstcommercials domineren shortlist Gouden Loeki

Kerstcommercials domineren shortlist Gouden Loeki
  • Bureaus
  • 10 jan 2019 @ 00:25
  • 10892 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesMerkenTelevisieReclameCommercials

De strijd om de Ster Gouden Loeki 2018 is losgebarsten met de bekendmaking van de tien finalisten. Plus is de enige adverteerder met twee nominaties. Opvallend is dat liefst vier kerstcommercials meedingen naar de publieksprijs voor tv-reclame.

Vanaf de onthulling van de tien finalisten op woensdagavond 9 januari bij RTL Boulevard uur tot en met dinsdag 22 januari 12.00 uur kan het Nederlands publiek stemmen op zijn of haar drie favoriete commercials via Stergoudenloeki.nl. Donderdagavond 24 januari wordt de Ster Gouden Loeki uitgereikt in Theater Tuschinski Amsterdam.

Dit zijn de tien genomineerde campagnes voor Ster Gouden Loeki 2018  

  • 'Lieke' (Calvé Pindakaas & Alfred International)
  • 'Help ons redden' (Dierenbescherming & Visual Noise)
  • 'Familietradities zijn er om door te geven' (Plus & J. Walter Thompson) 
  • 'Alles voor een geweldige Kerst bij Jumbo' (Jumbo & Alfred International) 
  • 'Now you can | parking' (Heineken & Publicis Italy)
  • 'Ga voor goud!' (Lidl & Joe Public)
  • 'Eerste avondje uit' (McDonalds & TBWA\Neboko)
  • 'Goed eten is samen eten' (Plus & J. Walter Thompson)
  • 'Geef vrijheid door!' (Rijksoverheid & KesselsKramer)
  • 'Frekkel' (Staatsloterij & TBWA\Neboko)

Hoe werkt de Gouden Loeki?

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal veertig kwartaalwinnaars op. Al deze commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van Gfk voorgelegd, met als resultaat de tien finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50 procent bepaald door het publiekspanel en voor 50 procent door het Nederlands publiek dat tot en met dinsdag 22 januari 12.00 uur kan stemmen op Stergoudenloeki.nl.

Dit zijn de voorgaande 23 winnaars van de Gouden Loeki: KLM ‘Zwanen’ (1995), Rolo ‘Olifant’ (1996), Melkunie ‘Bommetje’ (1997), Calvé Pindakaas ‘Goal!’ (1998), Gouden Gids ‘Haai’ (1999), Dommelsch ‘Archeoloog’ (2000), Centraal Beheer Achmea ‘Rio’ (2001), Calvé Pindakaas ‘Voetballertje’ (2002), Amstel ‘Klussen’ (2003), Centraal Beheer Achmea ‘Leeuw’ (2004), Planet Internet ‘Moderne Technieken’ (2005), Centraal Beheer Achmea ‘Acupunctuur’ (2006), KPN ‘Goeiemoggel’ (2007), SP ‘Thuiszorg’ (2008), Heineken ‘Walk-in Fridge’ (2009), Calvé Pindakaas ‘Pietertje’ (2010), T-Mobile ‘Altijd Samen’ (2011), Telfort ‘Lekker lang bellen’ (2012), a.s.r. ‘Olli’ (2013), KNGF met ‘Buddyhond’ (2014), Albert Heijn ‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ (2015), Jumbo ‘Helemaal Kerst met Jumbo’ (2016), Albert Heijn met ‘Appie Christmas’ (2017).

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken