Greo Belgers: 'Triodos wil uitgesproken alternatief merk zijn'

Greo Belgers: 'Triodos wil uitgesproken alternatief merk zijn'
  • Bureaus
  • 28 jan 2019 @ 11:40
  • 17239 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CampagnesMarketingInterview

'Onze uitdaging is: blijven onderscheiden', zegt internationaal marketingdirecteur Greo Belgers over de nieuwe Nederlandse campagne van Triodos Bank. 'We moeten het uitgesproken alternatief blijven voor een bewuste groep mensen. Anders verdwijnen we in een lichtgroen middenveld.'

Het gaat weer goed in Nederland, stelt de marketeer. 'De economie groeit en welvaart neemt toe. Maar als je een beetje verder kijkt, staan we voor pittige uitdagingen.'

Hij noemt de aarde die sneller opwarmt dan gedacht. Klimaatdoelen die worden ingehaald door de werkelijkheid. 'En zelfs om die te halen, moeten alle zeilen bij.' Probleem daarbij zijn volgens hem dat politici iedereen te vriend willen houden. Aandeelhouders willen geen winst inleveren. Er worden met andere woorden geen echte keuzes gemaakt. 'Terwijl het juist nu tijd is voor échte keuzes. Voor mensen en bedrijven die durven te kiezen. Tussen groen of grijs, vooruit of achteruit. Kortom: tijd voor een bank die kiest. Wat ze wél doet. En juist niet doet. Echte keuzes hebben echte consequenties. En maken daarmee het verschil. Dit leidde tot het campagne-idee: tijd voor echte keuzes. We spreken ons meer uit', vertelt Belgers.

Het nieuwe thema 'Tijd voor echte keuzes' betreft een awareness campagne waarmee Triodos opvallend, onorthodox aanwezig is. 'We hebben niet één groot genuanceerd verhaal gemaakt, maar 30 kleine prikkelende postzegeltjes van 5 tot 15 seconden, die resoneren bij de cultural creatives. Strekking: De oude economie heeft haar houdbaarheidsdatum bereikt. Het is tijd voor groen, eerlijk en menselijk. Niet morgen, maar vandaag nog. Pay off blijft: Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank.'

Een rationale hieronder is onder andere een quote uit zakenmedium B.I.:
* Twee graden, meer mag de aarde niet opwarmen, omdat de gevolgen dan catastrofaal zijn. En er is een deadline: als we niet voor 2035 in actie komen is het te laat. Dat concluderen natuurkundigen van de universiteiten van Utrecht en Oxford.
(bron: Business Insider Nederland, 30/8/'18)

En deze quote uit De Volkskrant:
* We moeten drastisch anders gaan eten: minder suiker, minder vet en zuivel, minder vlees vooral. Alleen dan zullen we er volgens het EAT-Lancet rapport in slagen de aarde leefbaar te houden en in 2050 tien miljard wereldbewoners van voldoende gezond en duurzaam voedsel te voorzien.
(bron: De Volkskrant, 17/1/’19)

Wat zien we? Belgers: 'We gebruiken visuele metaforen. Deze gaan over het gedrag van bedrijven, politici en consumenten. Dat kan gaan over het gebrek aan bewuste keuzes en actie. Of over de keuzes die we zouden moeten maken, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, consumeren en geld. We zoeken telkens de balans tussen overdrachtelijkheid en begrijpelijkheid. Het is als een raadseltje dat je in je hoofd moet kunnen oplossen. Maar de boodschap is telkens helder, namelijk dat het tijd is om gewoontes te doorbreken. Hoe meer we kunnen vertellen in vijf seconden, hoe groter de impact. Dat vraagt om ideeën en een beeldtaal die in elk opzicht stopping power hebben. Ik denk dat we daar goed in zijn geslaagd.’

De marketingteams van Triodos Bank Nederland en Triodos Investment Management werkten het concept uit met vast bureau Dawn en mediabureau Zigt. Marketeer Belgers: 'Op triodos.nl/echtekeuzes laten we ook zien welke keuzes Triodos zelf elke dag maakt. Zo kort en snappy als we kunnen zodat mensen in één oogopslag zien: dit maakt Triodos anders dan de andere banken. We inspireren hier ook mensen met concrete tips om zelf echte keuzes te maken in hun dagelijks leven, en we vertellen  waarom het juist nu tijd is voor echte keuzes. Niet alleen van ons, maar ook van het bedrijfsleven, de politiek en de consument ', stelt de Belgers. Door de versnipperde vorm van de media-inzet (kleine brokjes) verwacht Triodos overal opvallend te kunnen opduiken. 'We kapen tv-blokken met korte snippets. Verrassen mensen in de bioscoop. Prikkelen met Instagram en Facebook , online video via YouTube, pre-rolls op Uitzending gemist en met digital schermen op de NS-stations. We zetten de campagne kracht bij door een onderzoek naar keuzes en opofferingen die consumenten bereid zijn te maken voor een duurzamere samenleving.'

De campagne en alle filmpjes vind je hier en hieronder. Credits: Triodos, Zigt & Dawn.
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken