VVD krijgt advies van Belgisch reclamebureau Brandhome

VVD  krijgt advies van Belgisch reclamebureau Brandhome
  • Bureaus
  • 17 jan 2019 @ 11:54
  • 10618 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ReclameStorytellingCampagnesPolitiek

De VVD domineert het politieke debat met prikkelende oneliners en vooropgezette acties, met verhitte discussie tot gevolg. De liberale partij zou samenwerken met de Belgische marketinggoeroe Erik Saelens, oprichter van reclamebureau Brandhome.

Je struikelt de laatste weken en maanden over scherpe uitspraken van VVD-politici die de publieke opinie niet ongemoeid laten. Van premier Mark Rutte die Nederland vergelijkt met een teer vaasje maar tegelijk belagers van hulpverleners in elkaar wil slaan, tot fractievoorzitter Klaas Dijkhoff die coalitiegenoten wegzet als 'klimaatdrammers'. Het is onmiskenbaar dat oneliners zoals over 'witte wijn sippende elites uit Amsterdam' vakkundig zijn ingestudeerd. Daarvoor lijkt de VVD hulpt te krijgen uit het buitenland.

De VVD-partijtop voert momenteel ‘intensieve gesprekken’ met de Belgische reclame-icoon Erik Staelens, die in eigen land ook de rechtse N-VA succesvol begeleidde. Dit heeft de partij bevestigd tegenover de Volkskrant, maar de onderhandelingen zouden nog niet zijn afgerond. Wel heeft Dijkhoff al langer contact met de campagnestrateeg. De fractievoorzitter zou een enthousiast lezer zijn van diens boek 'Gebrandmerkt'. 

'Direct knallen!'

Saelens is oprichter van het merkenbureau Brandhome, dat sinds de campagne van 2014 de N-VA bijstaat in zijn marketing. Het devies van Saelens luidt: zo vroeg mogelijk een campagne beginnen en het initiatief meteen naar je toetrekken. Zorg dat je de opinieleider bent. Of zoals de Belg het in zijn boek beschrijft:

‘Direct knallen is de boodschap. Throw the bomb in the first day of the war! Niet alleen om je tegenstanders in hun slaap te overvallen, maar vooral ook wat de boodschap is waarmee je hen wakker maakt.’ 

Dat de proefballonnetjes van de VVD een hoop hoongelach en kritiek opleveren, is alleen maar mooi meegenomen. Saelens schrijft daarover: 'Allemaal lopen ze er met beide voeten in. Ik kan mijn plezier niet op als ik al die criticasters tekeer zie gaan. Zonder het te beseffen, bouwen ze onze campagne.'

Saelens-doctrine

In hoeverre Saelens rechtstreeks heeft bijgedragen aan het VVD-offensief, is niet helemaal duidelijk. Als de VVD echt een Saelens-doctrine volgt, zo schrijft De Tijd, dan is dat louter geïnspireerd op het boek van de marketeer en niet zozeer door Saelens als tactisch genie aan de zijlijn die de VVD-troepen dirigeert. 

Saelens wil geen reactie geven over zijn invloed op de VVD-campagne: 'Het is Brandhome-policy om nooit te praten met derden over onze commerciële relaties.'

Bij de succesvol verlopen landelijke verkiezingen van 2017 werkte de VVD nog samen met XXS Amsterdam, dat al sinds 2002 is verbonden aan de liberale partij. Tussen 2007 en 2010 scheidden de paden even, maar in de aanloop naar de landelijke verkiezingen van dat laatste jaar keerde XXS weer terug bij de VVD.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken