“Digital agency Dept gaat voor anders dan anders”

“Digital agency Dept gaat voor anders dan anders”
  • Bureaus
  • 25 feb 2019 @ 11:40
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 25 feb 2019 @ 11:40
  • Sales

Dimi Albers windt er geen doekjes om. Het is zijn ambitie om van het bureau een speler van wereldformaat te maken. “We willen alle organisaties in de wereld kunnen bedienen. Iedereen is bezig om mooie dingen voor de klant te maken. Dat is waar het bij ons de hele dag om draait.”

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld

Bij Dept zitten ze niet stil. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de rebranding van de Duitse agencies naar één merk, en onlangs werd het netwerk uitgebreid met het Britse digitale bureau e3creative, het achttiende bureau dat onderdeel is geworden van de Dept familie in de afgelopen drie jaar. Klanten zien de voordelen van Dept’s one-stop-shop principe. Zo werd het bureau afgelopen jaar lead creative agency van bol.com, laat het op het gebied van e-commerce van zich horen met nieuwe webwinkels voor Etos en Holland & Barrett en stond het mede aan de wieg van corporate start-ups als New10. Volgens Dimi Albers, die zich sinds het begin van het jaar CEO van Dept mag noemen, is het bureau hard op weg om een internationale topspeler te worden. Daarvoor zijn het integreren van specialistische bureaus, een eenduidige positionering en alles doen om het favoriete agency van klanten te worden volgens Albers essentieel. “We willen wereldwijd een van de beste, zo niet het beste, bureau worden.”

Cultuur bewaken
Dept wil uitgroeien naar een speler van formaat, maar dat doel moet vanuit een ‘klant, cultuur en identiteit first’ aanpak gebeuren. “Het moet op een manier gebeuren die bij ons past”, vindt Albers. “Big enough to cope, small enough to care is waar we in geloven. Inmiddels opereren we op een bepaalde schaalgrootte, waardoor we eigenlijk alle type klanten in de wereld wel kunnen bedienen. Tegelijkertijd is 90% van de oud-ondernemers nog steeds werkzaam binnen Dept, zij dragen bij aan het gevoel van een dynamische ‘familie’ en zorgen dat we niet vergeten waar het echt om draait: blije klanten en blije Depsters.”

“Bureaus die zich bij ons aansluiten hebben allemaal een bepaalde, onafhankelijke cultuur. Het is belangrijk dat we om dezelfde dingen kunnen lachen en dat ze met ons mee willen op avontuur. Zo heb ik elke dag wel een gesprek met iemand over hoe we ervoor zorgen dat we niet in een corporate organisatie veranderen. Snelheid en innovatie zitten in onze genen en als iets te onpersoonlijk voelt, dan doen we het niet. Dat betekent dat we soms keuzes maken die financieel minder slim zijn, maar die er wel aan bijdragen dat mensen zich hier thuis voelen.”

Verbindingen leggen
Om de groei in goede banen te leiden, is het voor Albers van belang om veel face-to-face contact te onderhouden met de verschillende teams binnen Dept. “De lokale ondernemers houden de ontwikkelingen in de gaten en weten wat er nodig is in de markt. De maandelijkse ‘business reviews’ met de teams helpen om te begrijpen wat klanten en mensen nodig hebben. Daarnaast is het een belangrijk moment om verbindingen te leggen tussen de verschillende landen.” Als voorbeeld geeft Albers factor-a, het team dat zich binnen Dept richt op hoe brands meer kunnen verkopen op Amazon. “In de afgelopen acht maanden hebben we die skill inmiddels naar zes van onze markten kunnen trekken. Wat dat betreft geeft internationale groei mensen heel veel kansen om te leren. Door schaalvergroting komen ze in aanraking met nieuwe technologieën en ontwikkelen ze nieuwe skills. Dat is denk ik het belangrijkste van mijn rol: verbindingen leggen tussen onze mensen, zodat we onze klanten beter kunnen bedienen.”

 

“We willen wereldwijd een van de beste, zo niet het beste, bureau worden”

 

Focus op Amerika
Voor de komende tijd is de blik vooral gericht op Amerika. Volgens Albers wordt die focus gedreven door de klantvraag. “Elke week is er wel een klant die vraagt of we een product voor ze kunnen uitrollen in de Amerikaanse markt. In Boston hebben we twintig man, maar dat zijn twintig developers die in een specifieke technologie zijn gespecialiseerd, dus andere diensten kunnen we daar nog niet aanbieden. Daarnaast ligt onze prioriteit op een aantal Europese markten waar we al zitten, namelijk Engeland, Zwitserland en Denemarken. In die landen hebben we een aantal skills, maar we missen nog bepaalde specialisten. Onze kracht zit in het combineren van creativiteit, technologie en data in één geïntegreerd team, en dan moet je wel genoeg mensen op elke discipline hebben. In de toekomst willen we ook uitbreiden naar Azië en Zuid-Amerika. Groei is geen doel op zich, maar de afgelopen drie jaar laten zien dat nieuwe klanten, culturen en services ervoor zorgen dat we als agency supersnel leren en steeds slimmer én innovatiever kunnen zijn binnen onze projecten. En dat blijft het allerleukste.” 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Dept.

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken