Daantje Dammers (Natwerk): 'Rol van creativiteit steeds belangrijker'

Daantje Dammers (Natwerk): 'Rol van creativiteit steeds belangrijker'
  • Bureaus
  • 5 mrt 2019 @ 09:55
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Personalia

Daantje Dammers is recentelijk benoemd tot managing director bij reclamebureau Natwerk. We belden met haar over haar overwegingen, haar ambities en welke trends zij ziet bij marketeers.

Wat waren de overwegingen om jou te benoemen?

‘Ik ben ervan overtuigd dat zoiets op een natuurlijke manier groeit. Het was vanaf het begin direct duidelijk dat ik wilde meebouwen in een verantwoordelijke rol. Deze kans heb ik direct op alle fronten gekregen en met beide handen aangepakt. Alle accounts, het personeel/team, alle financiën, strategie van het bureau etc. Dat is ook typisch Natwerk. Je krijgt alle ruimte en die heb ik gepakt.’

Heb je direct ‘ja’ gezegd?

‘Zeker weten! Dit is een droom die uitkomt. Ik ben heel blij met deze benoeming, zeker bij dit bureau dat vanaf het begin slimmer heeft moeten zijn in het maken van succesvolle communicatie. Slim ook in de zin van effectiever inzetten en besteden van je euro’s. We mogen dus eigenlijk heel blij zijn met hoe Natwerk is gestart en dat we nog steeds werken voor start ups of merken met minder hoge budgetten. Het houdt ons scherp en dwingt ons anders na te denken. Het zorgt er ook voor wij een breed scala aan opdrachtgevers kunnen bedienen. Zoals het Caiway merk waar we nu 1,5 jaar aan meebouwen door verschillende 360 graden campagnes en op dagelijks niveau contact hebben over het merk en de business. Of met de re-branding en kledinglijn voor een lovebrand zoals Febo. Deze diversiteit maakt het werken bij Natwerk zo leuk en uitdagend.’

Hoe voelt dat: managing director zijn van een groot bureau?

‘Dat voelt ontzettend goed en ook heel erg leuk, vooral ook omdat ik zo geloof in Natwerk. Uiteraard gaat dit ook samen met heel veel gezonde spanning. Mijn verantwoordelijkheden zijn nu veel breder dan die als accountmanager. Ik geef leiding aan een groot team van professionals, alle lopende accounts en hun doelstellingen, onze eigen (omzet)doelstellingen en het uitdragen van het merk Natwerk. Ik kan echt wel eens denken: ohhh wat nu?! Maar het gevoel dat overheerst is de energie, zin in groei en het nog beter worden.’

Komt deze benoeming niet te vroeg voor jouw gevoel? 

‘Wat mij betreft absoluut niet. Het daagt mij alleen nog maar meer uit om hier keihard voor te gaan. Zo werkt dat bij mij. Denk dat dat ook de mentaliteit moet zijn om volgende stappen te kunnen maken. Ik begrijp dat sommige mensen mij wellicht te jong vinden, maar volgens mij hangt een dergelijke functie niet aan een bepaalde leeftijd. Mentaliteit, de soort persoon en uiteraard de ervaring zijn belangrijker. Ik ben altijd bezig met leren, mijzelf proberen te verbeteren en vooral heel veel meekijken met anderen. Ik heb in de afgelopen 10 jaar veel ervaring opgedaan bij een aantal topbureaus in Nederland en geleerd van de beste mensen uit ons vak. Dat, gecombineerd met ambitie en de juiste werkinstelling, is het recept voor succes.’

Wat zijn je primaire doelstellingen? Waar word je op afgerekend?

‘Het belangrijkste aspect waar ik op stuur is het verder professionaliseren van het bureau en een efficiënt opererende organisatie. Zowel intern als extern. Wij mogen echt nog veel meer luisteren naar klanten en vervolgens het juiste adviseren. In plaats van een te uitvoerende ‘in dienst van’ rol bekleden. Daar is nog winst te behalen. Met uiteraard altijd en overal de visie van Natwerk, niet normaal effectieve communicatie, in de hoofdrol. Daar valt of staat alles wat wij doen mee. Dat maakt ons onderscheidend.’

Welke trends/vragen/uitdagingen zie jij bij marketeers? Of bij jullie klanten?

‘Bij marketeers zie je de trend richting performance based gaan. Zwaar of licht, maar wel altijd gestuurd op doelstellingen. Je ziet ook dat steeds meer bureaus zich hierop gaan toeleggen of zich op die manier positioneren. Met uiteraard een bijbehorend beloningssysteem. Ook zie je, eigenlijk al jaren, dat de marketeers inhoudelijker zijn en daardoor soms zelf direct productiemaatschappijen of freelance creatieven inhuren. Daar komt geen bureau meer bij kijken of zo min mogelijk. Een opvallende tegenbeweging daarvan is juist dat de rol van creativiteit belangrijker wordt. En daarmee ook de rol van goede executie. Daar gaat het niet om ‘snel snel snel’, maar om goed, kwaliteit dus. Mooi voorbeeld is een productie waar we nu mee bezig zijn voor fietsmerk Union. Ook hoe wij voor Protest in Zwitserland hebben gedraaid. Voor Natwerk is dit een hele belangrijke en goede beweging. Dit is juist waar wij voor staan: effectief zijn door middel van creativiteit.

Met als basis uiteraard een goede merkstrategie. Wij merken regelmatig dat klanten dat niet van ons verwachten door ons ‘activatie imago’. Dat kleeft een beetje aan ons. Dat het niet om activaties gaat, maar om activerende communicatie is nog niet voor iedereen duidelijk. Dat is echt iets anders. En laten we natuurlijk niet de pitchtrend vergeten die nog steeds heerst. Er zijn maar weinig marketeers en merken die duidelijk (en redelijk snel) een beslissing durven te nemen over het bureau waar zij mee in zee gaan. Bij Natwerk hebben wij recentelijk een ‘chemistry gesprek’ gevoerd. Op basis van een goede kennismaking en gevoel een beslissing nemen. Heel prettig en efficiënt, maar ook eerlijk. Zowel voor de klant als het bureau. Zo hebben wij begin van dit jaar verzekeraar ZEKUR (onderdeel van Coöperatie Univé) als klant binnengehaald.’

   

Hoe lang is de pitchlijst en welke spelen er nu? 

‘Vorig jaar hebben wij aan bijna elke pitch die op ons pad kwam meegedaan. Dit jaar brengen we daar focus in aan. We hebben duidelijk voor ogen in hoeveel pitches wij kunnen investeren en wat onze pitchvoorwaarden zijn. Dat laatste is heel belangrijk. Op basis hiervan kunnen wij gemakkelijk beslissen waar we wel en niet aan meedoen. Ik word overigens net gebeld met heel goed nieuws. Horen jullie snel meer over.’

Als je na 100 dagen terugkijkt wat moet dan bereikt zijn? Met andere woorden: wanneer ben je blij? 

‘Blij ben ik al. Tevreden niet. Dat klinkt te passief. Altijd kritisch blijven en zoeken naar betere manieren en andere wegen, dat leer je wel bij Natwerk. Komt denk ik ook waar Natwerk vandaan komt. Ik ben superblij als wij aan het werk zijn voor twee merken waar wij op dit moment bijna rond mee zijn. Blij als het team iedere dag met goede energie op kantoor komt, als opdrachtgevers lachend binnenkomen en doorlopend opdrachten bij ons neerleggen. Maar je vroeg concreet over 100 dagen? Als ik het gevoel heb dat we allemaal keihard bezig zijn dit alles te behalen, dat het in ieder geval niet aan ons gelegen heeft en we al onze potentie en kansen optimaal benutten en inzetten. Volgens mij staat dat gelijk aan goed bezig zijn. Of zoals wij dat zeggen: ‘Niet normaal lekker gewerkt!’

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken