JWT Amsterdam lanceert Preservation Robot op SxSW
- Bureaus
- 13 mrt 2019 @ 09:32
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ContentSocial mediaCreatieInnovatieVirtual Reality
- 13 mrt 2019 @ 09:32
- Jeroen Mirck
JWT Amsterdam heeft tijdens het South by Southwest Interactive Festival in Texas is de ‘Preservation Robot’ onthuld. Volgens het bureau is dit 'de eerste technologische oplossing ooit die autonoom zijn digitale pijlen richt op de culturele homogenisering'.
De robot, live gelanceerd tijdens SXSW, plaatst onophoudelijk foto’s van inheemse culturen op de vrije plekken van het internet, om zo overal ter wereld binnen zoekmachines tevoorschijn te komen. De ‘Preservation Robot’ gebruikt de kracht van het internet tegen zichzelf door de westerse wereld continu te confronteren met de schoonheid van inheemse culturen.
De foto's zijn een project van fotograaf Jimmy Nelson. Hij is de afgelopen dertig jaar tot de verste uithoeken van de wereld afgereisd om in contact te komen met de laatste nog bestaande inheemse culturen en deze vast te leggen met zijn camera. In zijn ogen is het wereldkundig maken van de rijkdom en verscheidenheid van inheemse culturen een uitgelezen manier om hun tradities en levensstijl te bewaken. Ook stimuleert het culturele diversiteit in brede zin, hetgeen de mens bijzonder en uniek maakt.
Nelson die de afgelopen decennia een zorgwekkende afname aan culturele diversiteit heeft waargenomen, gebruikt de ‘Preservation Robot’ om dit proces te bestrijden. Door het internet tegen zichzelf te laten keren. Letterlijk.
'De afname van culturele diversiteit lijkt misschien een minder ernstig probleem dan andere mondiale vraagstukken', zegt Nelson. 'Maar de wereldwijde uitholling van culturele identiteit en het bijhorende verlies van tradities en gebruiken heeft vergaande en indringende gevolgen voor ons allemaal. Inheemse cultuur is zichtbaar ondervertegenwoordigd – en wordt ook nog eens vaak verkeerd weergegeven. Daarom neem ik duidelijk stelling met de lancering van de ‘Preservation Robot’ en maak ik gebruik van technologie voor het bestrijden van homogenisering.'
Een team van creatieven en technologen – waaronder Bas Korsten, J. Walter Thompson Amsterdams creative partner en de drijvende kracht achter ‘The Next Rembrandt’ – heeft zijn krachten gebundeld en is met een oplossing gekomen voor het homogeniseringsprobleem en het onderbelichte debat over het behoud van culturele diversiteit. SuperHero Cheesecake is verantwoordelijk voor de bouw van de robot en de website. De code voor het daadwerkelijk verspreiden van de foto’s is geschreven door Milvum.
'Je zou kunnen beweren dat de westerse cultuur de wereld in z’n houdgreep houdt', zegt Korsten. 'Wij – werkzaam in de tech- en reclamesector – propageren deze zelfde cultuur. Dit maakt het idee om technologie – precies dat wat de culturele diversiteit bedreigt – tegen zichzelf te laten keren zo fascinerend. Dit vormt de gedachte achter de ‘Preservation Robot’. Een robot die mensen helpt hun culturele identiteit te bewaken. Een uniek project voor een unieke fotograaf.'
De beelden die de Preservation Robot verspreidt over het web zijn foto's van de meest prachtige maar ook bedreigde inheemse culturen in de wereld. Nu is dit nog Jimmy Nelsons eigen werk, maar in de nabije toekomst zullen dit ook beelden zijn van andere fotografen, via de Jimmy Nelson Foundation. De Foundation zoekt nieuw talent, ondersteunt en stelt hen in staat om inheemse culturen te fotograferen vanuit hun eigen perspectief.
De ‘Preservation Robot’ is een autonome technologische oplossing die continu bezig is met het vergroten van de culturele diversiteit via het internet. Daarbij doorloopt hij telkens de volgende stappen:
- Het vinden van vrije plekken (social media, sites als Reddit en Twitter, en gratis cloudplatforms als IMGUR en TinyIMG).
- Het aanmaken van accounts.
- Search Engine Optimization (SEO)
- Geolocatie via de eigen website preservationrobot.com.
- Een platform gebouwd voor groei
'We spenderen veel van onze tijd om het digitale en fysieke te combineren als het aankomt op interactieve experiences en we zijn van mening dat we daar altijd de grenzen opzoeken', zegt Kev Mayo, creative technologist van SuperHero CheeseCake. 'Maar het is niet elke dag dat we gebrieft worden een robot te maken! Dus we zijn erg trots op deze stap in de wereld van interactieve experiences en robots. De Preservation Robot is een samensmelting van interactive design, technische ontwikkeling en constructietechnieken om zo Jimmy Nelson te helpen deze inheemse culturen te bewaren.'
Salim Hadri, CEO van Milvum: 'Met de Preservation Robot hebben we de basis gelegd voor een ingenieus lerend platform dat in staat is om deze content te uploaden en verspreiden om de wereld te veranderen. De Preservation Robot is uniek in dat het in staat is om zichzelf op vele fronten te verbeteren, zodat het haar kracht en haar relevantie op de toekomstige web kan blijven verhogen.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing