Topcreatief Stink imponeert met vertel-masterclass bij ADCN Jury Talks

Topcreatief Stink imponeert met vertel-masterclass bij ADCN Jury Talks
  • Bureaus
  • 11 mrt 2019 @ 09:39
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieKennissessieMarketing

Hoe vertel je verhalen in deze digitale tijd met knopstoppen (waarmee je een verhaal razendsnel kan wegklikken)? Creatievenclub ADCN nodigde L.A. Ronayne van het veelbekroonde Londense bureau Stink uit voor een masterclass.

Gedurende het praatje van L.A. Ronayne in het Studenthotel werd de status van 'digital storytelling' gebaseerd op opvallende cases. Een vooral jong publiek van creatieven en nog studerenden genoot van haar excentrieke keuzes, Britse humor en haar eigen verschijning in wuft zwart rokje op Dr. Martens-boots.

Ronayne is behalve creatief voor Stink Studios ook redacteur van Riposte Magazine, lid van het bestuur van de Britse ADCN-evenknie D&AD en werd in vakblad Campaign genoemd onder de '30 Female Creative Trailblazers' in 2017. Zij is tevens ADCN Jury President 2019 in de categorie Digital & Media Advertising.

Daarnaast doceert ze intussen ook Internet Storytelling voor de D&AD. Ze werkte eerder voor Havas London (opdrachtgevers: Dove, VO5), Work Club (G.H. Mumm, Adidas, Jack Wills) and AKQA Amsterdam (Johnnie Walker, Heineken, Tommy Hilfiger). Hieronder enkele van haar slides, alsmede een sfeerimpressie.

Per platform een vertel-stijl

De portée van haar masterclass is dat het ambacht van verhalen vertellen onveranderd is. Hiertoe liet ze de 7 plots zien (zie onder) waaruit elk verhaal bestaat. Ook de ontknopingen bewegen zich vaak over dezelfde lijnen. Wel sterk veranderd zijn de dragers van je verhaal. Was dat eerst lineair en analoog, is het verhaal tegenwoordig een centraal uitgangspunt dat diffuus over allerlei platforms kan worden uitgerold. En bij elk platform past een eigen vertel-stijl. Daarnaast zijn de mediaconsumenten/ -gebruikers veel visueler ingesteld, dus daar houdt zijzelf rekening mee.

Ronayne toont een immense beeldbank die zijzelf op de laptop bewaart en bijhoudt, waarmee ze ook moodboards maakt om nieuwe zakelijke en redactionele opdrachten te pitchen. Met een simpel maar apart verhaal werden recent nog 50 miljoen Instagram-hits gescoord voor een eenvoudig ei (zie afbeelding). Complexe karakters in je verhaal brengen is nog extra een tip van Ronayne. Die houden de aandacht vast, op Netflix maar ook in mini-docu's en flitsverhaaltjes.

Train je schrijfspier

Na afloop zit ze nog even voor vragen met ADCN-voorzitter Mervyn ten Dam (ACHTUNG! mcgarrybowen) die de middag met Dinesh Sonak in de steigers zette. De Jury Talks moeten leden en belangstellenden in aanloop naar het komende ADCN-festival extra inspireren en, zoals vanmiddag, steek je er ook nog eens iets van op. Ten Dam is het eens met Ronayne dat content 'zo lang moet zijn als het relevant is'. Dus alleen maar mini-pieces, eitjes en andere snaps zijn ook wat karig.

Voor goede (long) copy is het volgens Ten Dam dan wel belangrijk dat er goede schrijvers blijven bestaan. En dat er nieuwe opstaan. De Stink-topvrouw roept daarom het publiek op hun schrijvers-skills verder te ontwikkelen. 'Begin een blog, sluit je aan bij een tijdschrift of richt er een op. Schrijven is net als een spier: je kunt het ontwikkelen. Train en je wordt sterker.' Hopelijk leidt dit advies voor nog meer aandacht voor taal, waaronder het Nederlands, als communicatiedrager. Ook voor aanstormende generaties.
(PvWK)

Meer info over de volgende ADCN Jury Talks en over de aanstaande Creativity Awards klik hier
Hieronder: fotoverslag en daaronder de bijzondere Stink Studios-film 'The Fishbowl' voor Polaroid (5 minuten)


FOTOVERSLAG


Voorzitter Mervyn ten Dam



'Verhalen worden een uitgangspunt verteld over diffuse media'

De zeven thema's van iedere story

Het legendarische Insta-ei dat (tot nu toe) alle records brak

Vragen uit het publiek

Ook deze Gouden Zaag winnaars kwamen bijspijkeren met L.A. Ronayne

ADCN Jury Talks met L.A. Ronayne

(Fotografie: Peter van Woensel Kooy)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken