VluchtelingenWerk vraagt begrip voor wie moet vluchten
- Bureaus
- 25 apr 2019 @ 10:36
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesStorytellingMaatschappijPolitiek
- 25 apr 2019 @ 10:36
- Jeroen Mirck
Niemand vlucht vrijwillig. Met die boodschap wil VluchtelingenWerk Nederland laten zien dat vluchten geen keuze is, maar dat omstandigheden je vaak dwingen om te vertrekken.
De campagne, waarbij aangrijpende verhalen van vluchtelingen centraal staan, heeft als doel te zorgen voor meer begrip en draagvlak in de samenleving. Daarnaast moet meer begrip rond de Europese verkiezingen leiden tot vluchteling-vriendelijk stemmen. De verhalen zijn te lezen op de website van VluchtelingenWerk en ook als podcast te beluisteren. Verder worden er abri’s op NS-stations ingezet is er op tv een korte en een langere (Socutera) spot te zien.
Vluchten is van alle tijden
VluchtelingenWerk ontwikkelde de campagne samen met communicatiebureau WWAV, en zet hiermee het publiek tot denken aan met een serie prikkelende vragen: Wat zou jij doen om aan oorlog te ontsnappen? Wat zou jij doen om in vrijheid te leven? Wat zou jij doen voor een veilige toekomst? Aan de hand van verhalen van Aziz (Eritrea), Khaled (Syrië) en Akram (Iran), maar ook Nada (vluchtte in 1993 uit Bosnië) en Fifi (vluchtte in 1940 uit België) wordt de lezer, luisteraar en kijker meegenomen in de redenen van hun vlucht en de keuzes waar zij voor stonden. Het laat bovenal zien dat niemand vrijwillig vlucht, toen niet en nu niet.
'Vluchten is van alle tijden', aldus art director Martijn de Groot, die tekende voor idee en vormgeving. 'Daarom vertellen we niet alleen de verhalen van vluchtelingen uit Syrië of Eritrea, maar ook van mensen die in de Tweede Wereldoorlog moesten vluchten of in de jaren ‘90 vanuit Bosnië naar Nederland kwamen.'
Openhartige verhalen
In de spots vertellen vijf vluchtelingen openhartig over het moment dat ze móésten vluchten en over de tocht naar Nederland. Dat achter de camera ook mensen met een vluchtelingachtergrond stonden, zorgde voor een bijzondere samenwerking. Van make-up artist en geluidsman tot assistent-regisseur: een groot gedeelte van de filmcrew bestond uit mensen met een vluchtelingachtergrond. WWAV en de NGO werkten samen met The Buddy Film Project, een startloket en podium voor gevluchte professionele filmmakers en creatieven. Deze dynamiek zorgde voor emotionele momenten, herkenning én prachtige beelden.
Europese verkiezingswijzer
Ook rond de Europese parlementsverkiezingen op 23 mei laat Vluchtelingenwerk van zich horen. Mensen kunnen vanaf 6 mei de Verkiezingswijzer raadplegen op vluchtelingenwerk.nl en in een oogopslag zien welke politieke partijen een vluchtelingvriendelijk partijprogramma hebben. Je krijgt hiermee geen stemadvies, maar kunt wel zien op welke partijen je het beste kunt stemmen als je vluchtelingbescherming belangrijk vindt.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing