Wervingscampagne met geboortejaar 50-plusser als kwaliteitsstempel

Wervingscampagne met geboortejaar 50-plusser als kwaliteitsstempel
  • Bureaus
  • 16 mei 2019 @ 11:01
  • 12862 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • HROutdoorRecruitmentCampagnes

Gemeente Amsterdam start een campagne om werkzoekende 50-plussers te matchen met werkgevers. Rode draad in de campagne is het ‘geboortejaar’ van het specifieke talent van de werkzoekende, dat dient als kwaliteitsstempel.

De campagne ‘Ontdek de 50plus’ laat potentiële werkgevers in de regio Amsterdam zien dat persoonlijke kwaliteiten en ervaring van werkzoekende 50-plussers belangrijker zijn dan hun huidige leeftijd. De gemeente initieert de campagne samen met het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP).

De komende weken is in Amsterdam een uitgebreide outdoor-campagne te zien met babyfoto’s van 50-plussers, voorzien van teksten als ‘Energiek sinds 1962’, ‘Zorgvuldig sinds 1968’ en ‘Inventief sinds 1955’. Ook worden video’s van kandidaten verspreid via de eigen kanalen en LinkedIn en staat een speeddate-event voor werkzoekende 50-plussers en werkgevers op de agenda. In 2018 waren in Amsterdam 5600 mensen van 50 tot 64 jaar actief opzoek naar werk. Gemiddeld zit ruim de helft van hen langer dan een jaar zonder een baan.

Meer ervaring, minder gewild

Veel bedrijven en merken gebruiken hun jaar van oprichting, hun geboortejaar, juist bewust in hun logo, beeldmerk en communicatie. Dat geeft blijk van hun uitgebreide historie, staat van dienst en kwaliteit. Vreemd genoeg werkt het bij de leeftijd van mensen anders. Helemaal op de arbeidsmarkt. Door een parallel te trekken met de communicatie van bedrijven verleggen we de aandacht van de leeftijd naar persoonlijke kwaliteiten.

Iedereen wordt geboren met bepaalde talenten die in het werkzame leven tot wasdom komen. Dat verandert niet opeens als je de 50 passeert. In tegendeel, je krijgt steeds meer ervaring bij het inzetten van je talent. Daarom staat deze campagne in het teken van het oprichtings- of geboortejaar van het talent van de werkzoekende, en worden werkgevers aangemoedigd verder te kijken dan alleen het CV.

Van vooroordelen naar voordelen

50-plussers profiteren minder dan andere groepen van de aantrekkende economie. De kans op langdurige werkloosheid is daardoor groot. Daarom is de gemeente Amsterdam gestart met de Aanpak 50-plus. 

50-plussers die een baan zoeken, kampen op de arbeidsmarkt vaak met vooroordelen vanwege hun leeftijd. Ze zouden duurder, trager, ouderwets en vergeetachtig zijn. Werkgevers die oudere werknemers in dienst nemen, ervaren vaak juist het tegenovergestelde, zo merkt WSP. 50-plussers zijn enorm gemotiveerd om weer aan de slag te gaan, ook buiten hun eerdere vakgebied. Naast hun persoonlijke kwaliteiten zijn ze betrouwbaar, sociaal en loyaal. Ze hebben meer kennis, het zijn vaak vroege vogels en zijn minder vaak ziek.

De mensen die een nieuwe baan vinden, komen vooral uit de WW of bijstand en gaan weer aan het werk in de zakelijke dienstverlening als secretaresse, medewerker klantenservice, kantoorassistent en schoonmaker. En in de Transport en Logistiek als lader en losser, productiemedewerker, taxichauffeur en magazijnmedewerker.

Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) wil samen met werkgevers meer arbeidskansen realiseren. Daarom helpen wij werkgevers met een warm hart om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. WSP is een samenwerkingsverband van UWV, Pantar, AM match en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken