HandicapNL legt (on)zichtbare beperkingen bloot

HandicapNL legt (on)zichtbare beperkingen bloot
  • Bureaus
  • 7 mei 2019 @ 10:22
  • 15533 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FondsenwervingMaatschappijCampagnesContent

HandicapNL vraagt met indringende portretten, gemaakt door fotografe Robin de Puy, aandacht voor de beperkingen die achter zichtbare handicaps schuilgaan. De begeleidende campagne genaamd ‘Mijn beperking is zichtbaar’ is ontwikkeld in samenwerking met Being There.

In Nederland leven 2,3 miljoen mensen met een handicap. Deze mensen merken vaak dat anderen er ongemakkelijk of ongepast op reageren en dat gedrag leidt ertoe dat niet de bewuste persoon, maar zijn of haar handicap centraal komt te staan. Op jezietmaardehelft.nl beantwoorden mensen met een handicap onder meer vragen van voorbijgangers en geven zij tips voor de sociale omgang.

De campagne moet duidelijk maken dat er nog veel werk te verzetten is voordat mensen met een handicap van dezelfde kansen gebruik kunnen maken en dat het bieden van eerlijke kansen een andere bewustwording van de samenleving vraagt.

Meer begrip

Daniëlle Schutgens, directeur van HandicapNL, laat weten: 'De onbekendheid reikt verder dan de getallen. Veel mensen onderschatten wat het leven met een handicap inhoudt. Voorbij een 'zichtbare' handicap kijken is lastig. Het is vaak niet alleen het eerste, maar ook het enige dat men ziet. Maar achter een handicap gaat veel meer schuil dan alleen de praktische beperkingen. Het gaat ook om het kunnen aangaan van relaties, serieus genomen worden of niet een te zwaar beroep hoeven doen op je naasten; het soort zaken dat voor iedereen van belang is. Het zijn juist die dingen die we in deze campagne voor het voetlicht brengen. Zo willen we werken aan meer begrip en uiteindelijk eerlijker kansen voor mensen met een handicap.'

Fotografe en regisseuse Robin de Puy maakt voor de campagne drie portretten die het onzichtbare zichtbaar maken. Van Hetty (foto), die juist door ongevraagde en ongewild hulp van anderen met haar beperkingen wordt geconfronteerd; van Arnoud, die problemen ondervindt bij het daten en van Luca, die zijn leven lang een beroep moet blijven doen op zijn ouders.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken