Cannes-report: veel discussie, veel temperament

Cannes-report: veel discussie, veel temperament
  • Bureaus
  • 18 jun 2019 @ 14:41
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Cannes

Cannes Lions 2019 is in volle gang. MarketingTribune legt zijn oor te luister. Wat gebeurt er in het Palais, bij de jury, op het strand en in de helikopter? 'Cannes draait dit jaar om merken die een maatschappelijk statement durven te maken.'

Geheel in stijl maakte de redactie en sales van MarketingTribune gistermiddag zijn entree in Cannes, vanaf Nice in een helikoptervlucht over de Côte d'Azur van slechts zes minuten. Productiemaatschappij Lukkien vervoert de hele week groepjes van drie personen heen en weer. Topactie, maar wat levert dit het bureau zelf eigenlijk op? Bouke Lukkien (CEO): 'We organiseren deze heli-transfer met een knipoog naar ons eigen helikopterplatform in Ede. Veel reclamemensen associëren Lukkien hierdoor met helikopters. Daarnaast doen we het natuurlijk om klanten en potentiële nieuwe klanten een leuke ervaring te geven. En daarnaast wellicht nieuwe vrienden maken', lacht hij. Nou, die heeft hij in MarketingTribune in ieder geval gevonden.

Dynamiek

Door naar het serieuze werk: de Leeuwen. Nederland is meermaals genomineerd, zoals ook hier te lezen. Even zitten met Thijs Bontje, creative director bij reclamebureau N=5 en daarnaast Cannes Lions-jurylid van de categorie Entertainment. De meest interessante jury, vindt hijzelf. 'Het niveau van het werk is hoog en de diversiteit in entertainment enorm. Het gaat van docu's naar games en van new realities naar boeken.' Het juryproces noemt Bontje intensief maar leerzaam. 'In de jury zitten naast creatieven ook mensen van bijvoorbeeld Lego en Marvel, op die manier krijg je een hele nieuwe dynamiek in de discussie. Tel daar acht nationaliteiten bij op en dan snap je wel hoe de vergaderingen eraan toegingen. Veel discussie, veel temperament. Geweldig om daar zo mee bezig mee te mogen zijn.'

Cannes draait dit jaar om merken die een maatschappelijk statement durven te maken, stelt Bontje. In de categorie Entertainment ging de Grand Prix naar Johnson & Johnson. Bontje: ‘Zij hebben een ijzersterke ode gebracht aan de broeders en zusters die in 1984 middenin de grote uitbraak van aids en HIV stonden in de gayscene van San Francisco.’ Ook 'Sacrify everything' van Nike viel in de prijzen. Bontje: 'Ik hoop dat het andere merken inspireert om op zoek te gaan naar verhalen die echt een verschil maken in plaats van een vijfdelige portretserie over het een of ander.' Hoe brengt Nederland het er vanaf? Bontje: 'We doen het redelijk goed met onder meer Snelweg Sprookjes en de Rembrandt Tutorials op de shortlist.' Eerstgenoemde eindigde uiteindelijk met een zilveren Leeuw.

Huiswerk

Het grote dilemma voor een MT-journalist in Cannes: Palais of poolparty? Het is mijn eerste keer Cannes, dus ik kies -in ieder geval overdag- voor het eerste. Enig huiswerk als voorbereiding was wel geboden want met zoveel grote namen en merken was het moeilijk kiezen. Keuzestress? Dat niet, meer een kwestie van goed plannen.

Beetje valsspelen: de #Wakeupcannes-sessie speelde zich vanmorgen evengoed op het strand af, tegenover het Carlton-hotel. The Economist ging hier in gesprek met Andréa Mallard, chief marketing officer bij Pinterest, John Rudaizky, global brand and marketing leader bij EY en Karin Timpone, global marketing officer bij Marriott International. 'Hier zitten we dan, vier witte mensen die praten over diversity'. Stukje humor, maar alle drie de sprekers gaven aan het veelbesproken thema weldegelijk serieus te nemen, in marketingcampagnes maar ook op de werkvloer. Daarbij moeten we af van de woorden consument en werknemer, stelt Rudaizky. Het gaat om mensen! Kijkend naar de toekomst laat hij paradoxaal genoeg los dat er in zijn organisatie al 2.000 robots werkzaam zijn. Marketeers worden overbodig? Rudaizky: 'Nee, robots creëren andere soorten banen. Mensen zijn altijd nodig, we zullen alleen moeten leren samen te werken met die robots.'

Stereotype

Ietsje verderop in het Palais vond vervolgens de talk 'unstereotyping content made easy' plaats, met Nipa Shah, senior global marketing director bij Unilever, Andrew Geoghegan, global head of consumer planning bij Diageo en Gráinne Wafer, global brand director bij Baileys. Er wordt in reclame te weinig gebruik gemaakt van invisible stereotypes, stelt het drietal. De Nederlandse Lieke-commercial van Calvé en Alfred International komt langs, een voorbeeld van hoe het wel moet.' Geoghegan: ‘Wat Calvé goed doet, is dat het een verhaal gebruikt van een jong meisje met grote ideeën, om vervolgens zijn eigen verhaal te vertellen. Dat slaat aan.’

Diversity blijkt een hot topic in Cannes, zo neemt ook Geoghegan waar. ‘Het is nu tijd voor verandering. We moeten industriewijd diversity omarmen en de verandering mogelijk maken. Cannes Lions is daar de uitgelezen plek voor, maar we hebben nog wel even nodig.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken