Shortlist Gouden Zaag 2019 bekend - donderdag 18u uitreiking

Shortlist Gouden Zaag 2019 bekend - donderdag 18u uitreiking
  • Bureaus
  • 1 jul 2019 @ 11:11
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMarketing

Wie zaagt het hardste aan de stoelpoten van de gevestigde orde? Alle inzendingen voor de Gouden Zaag / Golden Saw 2019 (jaargang zeventien) voor aanstormend creatief toptalent zijn intussen binnen en door het JongeHonden bestuur beoordeeld. Deze zes teams zijn genomineerd, deel ze voort.

Eindjury-leden Lode Schaeffer (Indie, oud voorzitter ADCN) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune, erelid IAA) maken de winnaar bekend tijdens het 'IAA Hollandse Nieuwe'-talent event / After Cannes borrel op donderdag einde middag 4 juli aanstaande, inloop vanaf 17:30u, meer info zie hieronder. Bedenk goed wat u met dit nieuwe zaagsel doet!

SHORTLIST KORT (uitgebreider voorstellen zie onder)
* Sam en Hannah
* Richard en Lennart
* Nick en Nevil
* Tom en Dyon
* Luuk en Leen
* Klaas en Mel


SHORTLIST GOUDEN ZAAG 2019 UITGEBREID
in willekeurige volgorde

1. Team Hannah & Sam

Opdrachtgever: ASN Bank
Bureau: Selmore
Creatie: Hannah Mulder en Sam de Greef  
Productiebureau: The Ambassadors
Portfolio: https://samenhannah.cargo.site

Commentaar Hannah & Sam:
‘Samen met Diederick Hillenius bedachten we voor ASN Bank Het PVC-Paardje. Dit is een fabel over een zeepaardje dat - net als de mens - een haat-liefdeverhouding heeft met plastic. Inspiratie voor de film was de beroemde natuurfoto van Justin Hofman van een zeepaardje met een wattenstaafje. Dit was een van de leukste projecten die we gedaan hebben, mede dankzij allemaal geweldig leuke goeie mensen. Shout out to Ambassadors.’

2. Team Richard & Lennart

Opdrachtgever: Rijksoverheid
Credits: Ministerie van J&V, Ministerie van VWS, Dienst Publiek en Communicatie
Creatie: Lennart Schoterman en Richard Bushoff
Bureaus: Publicis Amsterdam, 25FPS, Greenberry
Portfolio: http://richard-lennart.com

Commentaar Richard & Lennart:
‘Waar vorige campagnes tegen huiselijk geweld goed waren voor awareness, kwamen te weinig mensen in actie door de vaak lugubere beelden. Deze nieuwe campagne laat zien dat ieder mens weleens een vermoeden heeft, maar dat je altijd iets kunt doen. Wij zijn trots dat we een volledige campagne mochten maken met zeven commercials, vier online video’s en twee radiocommercials.’

3. Team Nick & Nevil

Opdrachtgever:  Sennheiser
Bureau: Ogilvy Amsterdam
Creatie: Nick van Wagenberg en Nevil van Outheusden
Portfolio: www.nickennevil.com

Commentaar Nick & Nevil:
‘Om te bewijzen hoe goed de eerste draadloze oordopjes van Sennheiser zijn hebben we luisteraars een simpele uitdaging gegeven: reageer niet op de muziek en win een paar. Een speciaal gecomponeerde track deed er juist alles aan om verschillende emoties te triggeren. Facial recognition detecteerde de geringste reacties. Winnen was niet makkelijk, van de 400 deelnemers wonnen slechts twee personen de oordopjes.’ 

4. Team Tom & Dyon

Case: Knalplanga
Opdrachtgever: Rijksoverheid (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)
Bureau: Roorda Reclamebureau
CD: Joeri Jansen
Concept: Stefan Apswoude en Willem Droog
Creatie: Tom van der Veldt en Dyon Ruiter
Portfolio: www.tomdyon.com 

Commentaar Tom & Dyon:
‘Oogletsel komt nog te vaak voor bij jongeren in Nederland tijdens Oud en Nieuw, dit komt omdat de vuurwerkbril nog té weinig wordt gedragen. Samen met Roorda en rapper Maradonnie creëerden we een vernieuwde versie van zijn hit “de Snelle Planga”. Waarmee Donnie op geheel eigen wijze het goede voorbeeld geeft en jongeren erop wijst een vuurwerkbril te dragen. Door de vuurwerkbril om te toveren tot een fashion-item én in te spelen op de “planga” hype rondom Donnie, ontstond een knallend succes…’ 

5. Team Luuk & Leen  

Projectnaam: Ben beter in bed
Opdrachtgever: Ben
Bureau: DDB Unlimited (voorheen Etcetera)
Creatie: Luuk Simonse en Leendert-Jan de Ronde
CD: Ben Imhoff
Portfolio: www.luukenleen.nl

Commentaar Luuk & Leen:
‘Volgens 70% van de Nederlanders gaat hun smartphonegebruik ten koste van hun seksleven. We wilden iedereen hier bewust van maken met de introductie van het Ben Telefooncondoom. Een condoom voor je telefoon, als bescherming tegen afleiding in de slaapkamer. Want zonder mobiel, ben je beter in bed.’  

6. Team Klaas & Mel

Case: Gamma zoekt Harketing Manager 
Opdrachtgever: Gamma voor NLdoet
Creatie: Melanie Schaap en Klaas Verhoeven
Bureau: Isobar
Portfolio: https://klaasandmel.wixsite.com/portfolio

Commentaar Klaas & Mel:
‘Gamma sponsort al jaren “NL doet”, maar dat weet niemand. Dit jaar brachten we daar verandering in door echte “NL doet”-klussen te veranderen in vacatures op Gamma.nl. Zo werden Harketing Managers, Chief Hekxecutive Officers en Inbusiness directors opgeroepen te solliciteren. De vacatures met een knipoog inspireerden niet alleen aanmeldingen, maar ook blogs, vacaturesites, Radio2 en daarmee gelijk héél Nederland om eigen functietitels te bedenken. Onze favoriet? Waterleidinggevende.’

(PvWK, met dank aan JongeHonden / YoungDogs-bestuur)


* credits foto zaagvis: David Clode / Unsplash
* Lees hier alles over de Gouden Zaag van vorig jaar (2018)
* Raadpleeg hier ons complete online dossier 'Gouden Zaag'

GOUDEN ZAAG / IAA HOLLANDSE NIEUWE / AFTER CANNES BORREL ALERT
Kom 4 juli 2019 naar de After Cannes Borrel annex IAA Hollandse Nieuwe voor de uitreiking van de Gouden Zaag voor aanstormend reclametalent i.s.m. Jonge Honden, IAA, MarketingTribune, Indie en gastheer MacGyver / MacLoud. Inloop: vanaf 17:30u. Aanvang ceremonie: 18:00u.
Locatie: aan de voet van de Oude Wester! Aanmelden verplicht via: peter@marketingtribune.nl

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken