Huawei start charme-offensief

Huawei start charme-offensief
  • Bureaus
  • 12 jul 2019 @ 19:53
  • 13501 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenCommercialsStorytellingCampagnesMobile

Noem de timing gerust opmerkelijk: Huawei is gestart met 'True Stories', een campagne waarin het onder vuur liggende Chinese telecombedrijf een open en verbonden benadering van technologie bepleit.

Op de nieuwe website HuaweiTrueStories.com wil het bedrijf laten zien dat het dankzij allerlei idealistische technologische projecten een positieve invloed op de wereld heeft. Dit lijkt een tegenactie op de negatieve publiciteit die het bedrijf de afgelopen maanden heeft gekregen door handelsmaatregelen en aantijgingen van spionage.

'Tech helpt de wereld'

De actiewebsite van Huawei noemt zes vooruitstrevende initiatieven die het bedrijf onlangs heeft ontplooid. In een film wordt getoond hoe deze de maatschappij ten goede komen en hoe omarming van technologie nieuwe mogelijkheden creëert voor mensen van over de hele wereld. Daarnaast kunnen bezoekers van de website ook zelf grasduinen door de initiatieven van Huawei.

'Bij Huawei willen we technologie gebruiken om bruggen te bouwen in plaats van muren', zegt Walter Ji, CEO van Huawei Consumer Business Group, West-Europa. 'We geloven dat technologie kan en moet worden gebruikt om de wereld een betere plek te maken, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt. We zijn dan ook vastbesloten om dit met behulp van onze geavanceerde smartphones en andere technologie te blijven doen.'

In de campagne worden de volgende projecten gepresenteerd:

StorySign: dove kinderen helpen lezen

In samenwerking met de Europese Unie voor Doven, de British Deaf Association, Penguin Books en Aardman Animations creëerde Huawei 'StorySign', een gratis mobiele app die de 32 miljoen dove kinderen over de hele wereld helpt leren lezen door met AI en AR teksten van boeken te vertalen naar gebarentaal.

De StorySign-boeken zijn zo populair dat dit jaar nog eens vier boeken worden toegevoegd aan de app, die zijn vertaald naar in totaal dertien gebarentalen uit West-Europa en Australië. Aan de Nederlandse bibliotheek zijn recent 'Dappere Max' en 'Dribbel naar de bieb' toegevoegd en volgen later dit jaar nog twee titels. 
StorySign werd vorige maand op het reclamefestival in Cannes bekroond met zeven Leeuwen, waaronder vier keer goud.

Regenwoud beschermen met AI

Huawei ontwikkelde samen met non-profitorganisatie Rainforest Connect 'luister-technologie’ om illegale houtkap in Zuid-Amerika te detecteren en bedreigde diersoorten, zoals de spinaap, te beschermen. In regenwouden werden Huawei smartphones geplaatst die de omgeving constant controleren op verdachte geluiden, zoals die van kettingzagen of vrachtwagens. Doordat er in de bossen veel ruis is van bijvoorbeeld dieren en ritselende bladeren, kunnen mensen deze geluiden echter niet zelf ontwaren. Daarom ontwikkelde Huawei toepassing die met behulp van AI en big data automatisch verdachte omstandigheden detecteert en vervolgens rangers waarschuwt. 

Hoe blinden emoties kunnen ‘zien’

In samenwerking met de Polish Blind Association en de blindengemeenschap creëerde Huawei ‘Facing Emotions’, een app die de camera en AI van Huawei gebruikt om emoties te herkennen. Blinden en slechtzienden kunnen hun smartphone gebruiken om de ogen, neus en mond van de persoon met wie ze spreken te analyseren, en vervolgens krijgen ze via geluiden door welke emoties hun gesprekspartner toont. 

Kinderen verbinden met beter onderwijs

In Nigeria gaan meer dan 10 miljoen kinderen tussen de 5 en 14 jaar niet naar school. Omdat Huawei vindt dat een betere toekomst begint bij onderwijs, richtte het ‘RuralStar’ op, een mobiel netwerk met zuinige zendmasten en vereenvoudigde seinhuizen. Hiermee kunnen afgelegen dorpen worden aangesloten op het internet en krijgen kinderen vaak voor het eerst toegang tot educatie.

Smartphones tracken om ziekte te bestrijden

In samenwerking met Dive Medical heeft Huawei Track AI ontwikkeld: software die de ogen van kinderen monitort en een visuele beperkingen detecteert die naar schatting wereldwijd 19 miljoen kinderen treffen. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken