Sander Volten, 180 Kingsday: ‘Gouden Eeuw van creativiteit, waarom niet?’

Sander Volten, 180 Kingsday: ‘Gouden Eeuw van creativiteit, waarom niet?’
  • Bureaus
  • 3 jul 2019 @ 08:10
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

Reclamebureau 180 Kingsday kan terugkijken op een succesvol eerste halfjaar 2019. Hoe is het bureau gevaren sinds de fusie van twee jaar geleden tussen Kingsday en 180 Amsterdam? In gesprek met CEO Sander Volten, die vooral ook trots is op de grote diversiteit binnen het bureau. ‘We zien het als onze verantwoordelijkheid ideeën te creëren die de hele wereld aanspreken - en niet slechts ons reclameland.’

Wat waren voor 180 Kingsday de hoogtepunten van het afgelopen halfjaar?

Het is een druk eerste halfjaar geweest vol met nieuw werk. Afgelopen januari lanceerden we de campagne The World Like Never Before voor Qatar Airways, geïnspireerd op het oude Hollywood en in mei hebben we weer een campagne voor Qatar Airways uitgebracht, nu met de spelers en fans van het Fifa WK Vrouwen in de hoofdrol. Verder hebben we een gloednieuwe campagne voor Lays ontworpen en vijftig jaar DHL gevierd met een geïntegreerde campagne met Bryan Adams. Daarnaast hebben we een nieuw merk energydrank gelanceerd in Nederland - Iconix - en is de commercial die we voor Bloemenbureau Holland (BBH) hebben gemaakt - We Need More Flowers - heel goed ontvangen en bekroond met een SAN Accent. We zijn nu druk bezig met de zomer- en najaar-campagnes voor Rabobank, een kerstfilm voor een van onze internationale klanten en een campagne voor Al Jazeera. Bovendien hebben we nieuwe mensen aangenomen en het aantal klanten is gegroeid.

 

Zo te horenheeft 180 Kingsday een interessante mix van lokale en internationale klanten; hoe gaat dat in zijn werk binnen jullie bedrijf?

We zijn een divers team en daar plukken onze klanten de vruchten van. We hebben toptalent van over de hele wereld in huis met vernieuwende en totaal verschillende perspectieven. Dat tilt elk project naar een hoger plan. Daarnaast behouden we een heel ‘Amsterdamse’ houding; dat betekent dat we iedere klant en elke opdracht open, nieuwsgierig en vol optimisme benaderen.

 

Ons werk heeft al gereisd voor het ons kantoor uit is geweest

 

Hoe helpt die diversiteit in de creatie?

Ons bureau bestaat op dit moment uit 103 mensen (en dat aantal groeit nog steeds) van 24 verschillende nationaliteiten en met 19 verschillende talen. Wij zien een divers medewerkersbestand als een vereiste om onze visie tot leven te brengen. Het zorgt ervoor dat ons werk al gereisd heeft voor het ons kantoor ook maar uit is geweest: het is altijd vanuit veel verschillende ervaringen en culturen bekeken. We zien het als onze verantwoordelijkheid ideeën te creëren die de hele wereld aanspreken - en niet slechts ons reclameland.

 

Vraagt dat speciale vaardigheden van de leidinggevenden?

We zoeken altijd mensen die niet alleen goed zijn in wat ze doen, maar ook een ondernemersgeest hebben. Mensen die een probleem zien en aan de slag gaan om dat op te lossen, die gedreven en oplossingsgericht zijn. We brengen mensen bij elkaar met veel verschillende meningen en stimuleren ze om die te uiten - dan ontstaat het beste werk.

 

Welke invloed heeft de fusie gehad op het karakter van 180 Kingsday?

De fusie heeft de bestaande krachten van 180 en Kingsday versterkt en een hernieuwd 180 Kingsday voortgebracht. 180 heeft altijd geloofd in de kracht van een nieuw perspectief: niet kijken naar de wereld zoals die is, maar zoals die zou kunnen zijn. Door de fusie konden we die visie uitdragen in een wereld waarin klanttrajecten, verwachtingen en gedrag snel veranderden. Klanten waardeerden het enorm dat 180 Kingsday nu creativiteit van wereldklasse kon combineren met een geweldige expertise op het gebied van digital, content, data analytics, en fast productie. Om ervoor te zorgen dat het eindproduct doet wat het moet doen, daar waar - en in de vorm waarin - het de meeste invloed heeft.

 

Voor welke uitdagingen staan merken tegenwoordig en hoe gaat 180 Kingsday daarmee om als bedrijf?

Merken proberen hun stem en rol te vinden in een wereld waarin het steeds moeilijker wordt om te worden gehoord. Er is een constante ‘ruis’, het medialandschap verandert voortdurend en de technologische ontwikkelingen gaan snel. Wij zorgen ervoor flexibel genoeg te zijn om deze veranderingen te begrijpen en ons daaraan aan te passen, maar ook onverstoorbaar genoeg om te bepalen welke veranderingen er werkelijk toe doen – welke ontwikkelingen een merk kunnen helpen en welke juist kunnen beschadigen. Wij zullen altijd eerlijk blijven tegenover klanten om te voorkomen dat we meegaan in een ‘trend om de trend’ en om ervoor te zorgen dat we merken opbouwen die relevant zijn en blijven in de echte wereld.

Welke veranderingen heb je in het afgelopen jaar gezien binnen de creatieve scene in de stad en hoe weerspiegelen die zich in jullie bedrijf?

Binnen Amsterdam komen momenteel een aantal creatieve stromingen samen en dat geeft een hoop dynamiek aan de stad. Dat leidt tot een grote instroom van nieuw talent en dat is zeker positief. Je ziet ook dat er een gevecht om talent gaande is en de creatieve bedrijven zullen steeds beter moeten bewijzen waarom talent juist voor hen moet kiezen. Wij zijn erg blij om te zien dat dit bij ons gelukkig nog dagelijks gebeurt, maar we blijven constant op zoek naar nieuw talent.

 

Er heerst veel onzekerheid vanwege de Brexit. Welke uitdagingen en kansen zie je en wat zal de invloed daarvan zijn op de Nederlandse creatieve scene?

Er wordt inderdaad veel gesproken over verschillende scenario’s en de mogelijke veranderingen die een Brexit met zich meebrengt voor ons en onze klanten. Wij moeten daarop voorbereid zijn. En een nieuwe Gouden Eeuw, waarom niet? Amsterdam herbergt enorm veel creatief talent, een grote ondernemingsgeest en tal van innovatieve ondernemingen. We zien ook steeds meer bedrijven die hun Europese hoofdkantoor naar Nederland verplaatsen, die ook weer op zoek gaan naar partners die hun kunnen helpen binnen, maar ook zeker buiten Nederland.

 

Dit jaar ga je naar Cannes. Waar verheug je je het meest op?

Ik ben vooral erg trots op het werk dat we hebben ingestuurd en op ons team van 180 Kingsday. We hebben drie jonge talenten die zijn geselecteerd om mee te dingen naar talent van het jaar. Daarnaast doen we als bureau voor het eerst mee aan de Embassy of Dutch Creativity en hopen daar ons steentje bij te dragen om te laten zien dat Amsterdam echt the place to be is.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken