Zakelijk flirten met The Qut Agency
- Bureaus
- 5 aug 2019 @ 16:34
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - NieuwkomersPR
- 5 aug 2019 @ 16:34
- Lucas Boon
The Qut Agency gelooft heilig in de persoonlijke benadering van merken, media en partners. Liever een berichtje per WhatsApp dan een massamail. Het bureau uit Amsterdam dat werkt voor onder meer Juniper & Kin en Fever-Tree bestaat één jaar. We maken de balans op met oprichters Eveline van Gaalen (rechts) en Machteld Schmidt.
Van Gaalen (33) en Schmidt (35) kennen elkaar al zo’n tien jaar. Werkgerelateerd, niet als vriendinnen. 'Maar we weten meer van elkaar dan wie dan ook, haha.’ Beiden hebben de nodige ervaring opgedaan in de wereld van marketing en pr: Schmidt als pr-consultant voor onder meer Coebergh en Typhoon Hospitality en Van Gaalen als marketeer bij hotels Hyatt en Andaz. Precies een jaar geleden vonden de dames het tijd om de krachten te bundelen en voor zichzelf te beginnen. The Qut Agency was geboren, met een klein kantoor gevestigd aan het water in het Amsterdamse Westerpark. Schmidt: 'We hebben ons gewoon ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en zijn begonnen. En heel veel koffie gaan drinken met mensen.'
The Qut Agency wil overigens niet bekend staan als PR-bureau, het duo zelf spreekt liever van een connecting agency. Over de naam van het bureau, die toch de nodige vragen oproept, zegt Schmidt: 'We zijn begonnen met het idee: we willen niet het zoveelste kutbureau zijn. Zo is de naam ontstaan. En de q staat daarbij voor quality, qutting edge, qut the crap – tikje chique dus ook. Dat zijn de waarden waarop we handelen, met een kwinkslag uiteraard.'
Doelgroep
Inmiddels werkt het bureau voor high end merken als Fever-Tree (mixdrankje), Juniper & Kin (horeca) en FØ Jewelry (sieraden). Merken in het luxere segment waar de dames zelf ook een feel mee hebben. Van Gaalen: ‘Anders kunnen we het verhaal niet geloofwaardig overbrengen. Van luxe merken is de doelgroep vaak beperkter dan van massamerken, dus daar passen we onze strategie en communicatie op aan.' Voor het nieuwe sieradenmerk FØ Jewelry is The Qut Agency druk in de weer met de ontwikkeling van een videoserie en de organisatie van een lanceringsevent. Voor Fever-Tree verzorgde het duo de concepting en productie van een trade event. Van Gaalen: ‘Een personal invite werkt veel beter dan één en dezelfde massamail.’ Schmidt: ‘Mensen vinden het leuk om een berichtje te ontvangen dat speciaal voor hem of haar bedoeld is. Wij begrijpen dat en spelen daarop in.'
Tone of voice
De strategie van het duo ligt dan ook in deze persoonlijke benadering. Van Gaalen: 'Toen ik nog als marketeer met bureaus samenwerkte, kon ik me enorm storen aan het verloop van de samenwerking. In het eerste gesprek krijg je alle aandacht, maar de week erop ben je alweer een van de zovelen en heb je ineens met een junior te maken.’ Dat kon anders, vond Van Gaalen. 'Wij willen echt onderdeel zijn van het team waarmee we samenwerken. Niet die twee dames die af en toe even langskomen. Nee, gewoon intensief en echt contact.' Zakelijk flirten, aldus Van Gaalen. 'Dat bedoel ik niet per se seksueel, we doen dat ook met vrouwen. Als ik vind dat iemand mooie oorbellen heeft, dan zeg ik dat en stuur ik daar misschien de volgende dag nog een vriendelijk appje naar diegene over. Zoiets blijft hangen bij mensen.' De tone of voice van het duo is formeel informeel, voegt Schmidt toe. 'Natuurlijk willen we serieus genomen geworden, maar een beetje plezier kan geen kwaad.' Ook in het contact met de media, niet geheel onbelangrijk voor een bureau in pr en communicatie, is de communicatie persoonlijk van aard. Maar de strategie van ‘persbericht nabellen' hanteren de dames -heel verstandig- niet. 'Die irritatiegrens is heel dun, dus dat moet je zien te tackelen. Het is een spel, een wisselwerking. Kwestie van aanvoelen dus eigenlijk.’
Een website is er nog niet, maar ga voor meer informatie naar de Instagram-pagina.
Beeld door Tony Perez.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing