Zomercampagne van Ministerie VWS tegen eenzaamheid

Zomercampagne van Ministerie VWS tegen eenzaamheid
  • Bureaus
  • 2 aug 2019 @ 09:59
  • 11695 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CommunicatieOverheidCommercialsCampagnes

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport lanceert een zomercampagne om eenzaamheid onder ouderen terug te dringen. Publicis Nederland ontwikkelde de campagne ‘Eén tegen eenzaamheid’.

Bedoeling is om de ogen te openen van Nederlanders voor dit prangende probleem. Daarnaast activeert de campagne Nederlanders om zelf een bijdrage te leveren. Dit vanuit de overtuiging dat iedereen iets kan doen tegen eenzaamheid. De campagne richt zich primair op vakantiegangers, maar spreekt ook thuisblijvers en de ouderen zelf aan.

Eén op zes ouderen in eenzaam

De cijfers over eenzaamheid zijn confronterend en vormen daarom de campagneboodschap. Maar liefst één op de zes ouderen voelt zich eenzamer tijdens de zomer. Nu gaat het om ongeveer 700.000 ouderen. Zonder initiatieven als ‘Eén tegen eenzaamheid’, stijgt dit aantal naar meer dan 1 miljoen in 2030. De campagne moet de trend van toenemende eenzaamheid doorbreken.

Voor een groot bereik creëerde Publicis Groupe een tv-commercial. Tevens is de campagne aangekondigd tijdens het NOS Journaal en uitgebreid besproken bij Pauw, waar minister Hugo de Jonge meer context gaf aan de omvang van het probleem en de rol die Nederlanders kunnen vervullen. Daarnaast heeft Publicis Groupe partners, middelen en locaties geselecteerd om de impact van de campagne te maximaliseren.

Flitsmeister appt vakantiegangers

Een belangrijke partner is Flitsmeister die hun app-gebruikers attendeert en activeert via een push notificatie, zodra ze over de Nederlandse grens hun reis pauzeren. Dit is mogelijk door de slimme toepassing van geofencing. Tijdens de zomerperiode ontvangen de vakantiegangers met dit bericht de campagneboodschap gekoppeld aan een handelingsperspectief: “1 op de 6 ouderen eenzamer in de zomer. Laat wat van je horen”. 

Ook via billboards bij grensovergangen en op Schiphol worden vakantiegangers op het meest relevante moment aangezet tot nadenken over wat zij zelf kunnen doen tegen eenzaamheid. Daarnaast zijn social media-uitingen ontwikkeld, gericht op Nederlanders in het buitenland. Mensen die een bijdrage willen leveren, kunnen terecht op de campagnepagina met tips en inspirerende initiatieven.

Politiek actieprogramma

In maart 2018 presenteerde minister Hugo de Jonge het actieprogramma 'Eén tegen eenzaamheid'. Om vereenzaming een halt toe te roepen, is een gezamenlijke aanpak nodig. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport doorbreekt eenzaamheid van ouderen met zowel een landelijke coalitie als in elke gemeente een lokale coalitie. Landelijk in de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid en lokaal met gemeenten en lokale coalities.

Zo moet in de samenleving een brede beweging ontstaan die ervoor staat dat ouderen meedoen en voelen dat ze ertoe doen – ook als ze minder vitaal en actief zijn. 'Zo bestrijden we eenzaamheid gezamenlijk', aldus minister De Jonge.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken