'Laat ons hier maar lekker verder innoveren'

'Laat ons hier maar lekker verder innoveren'
  • Bureaus
  • 9 sep 2019 @ 12:31
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CreatieStrategieReclame

Het Houthavens-gebied in Amsterdam bruist. Een rondje langs de velden leert ons dat er in de haven langs het IJ in het westelijk havengebied zo'n 25 reclamebureaus gevestigd zijn. Samen met N=5, Kumpany, Being There, Mediaxplain en Epidemie maken we de balans op.

Ook zijn in de Houthavens modebedrijven als Tommy Hilfiger en Calvin Klein te vinden en staat hier Theater Amsterdam waar onder meer de jaarlijkse Amma’s worden uitgereikt. Daarnaast is de Nederlandse tak van uitgeversconcern Hearst (bekend van titels als Vogue, Quote en Esquire) deze zomer verhuisd van de Singel naar de Moersmanskkade.

De meeste bureaus zijn gevestigd aan de Danzigerkade. Even om de hoek aan de Moersmanskkade staat het pand van bureaunetwerk Dentsu Aegis, met onder meer Isobar, Vizeum en The Story Lab onder één en hetzelfde dak. Verder is het Salt-gebouw in de Danzigerbocht een benoeming waard. Het gebouw is pas anderhalf jaar open, maar bureaus als Being There, Fast Forward en Booreiland hebben hun naambordje er al opgehangen. Ook de PVH Campus ofwel de holding van modemerken als Calvin Klein en Tommy Hilfiger zit hier. In de panden naast en achter Salt zijn mediabureaus als Jalt en Mediaxplain gevestigd.

Reclamebureau Being There besloot eind 2017 na zestien jaar de Vondelkerk in de binnenstad te verruilen voor de Houthavens. Managing director Olivier Koning zegt: 'Er lopen hier veel jonge creatieve mensen vanuit de hele wereld rond. Veel verschillende talen, culturen en andere vormen van creativiteit zijn in de Houthavens vertegenwoordigd.’ Ook Michiel Klein-Schiphorst, creatief directeur en partner van reclamebureau Epidemie, gevestigd in Pand Mediahaven aan de Moersmanskkade, ziet dat veel bureaus in het centrum van Amsterdam hun biezen pakken en uitwijken naar het relatief goedkopere Houthavensgebied. ‘Die zitten te lang op de grachten en lopen tegen dermate veel beperkingen aan dat ze hierheen verhuizen. En in de Houthavens zit je ook nog eens lekker dichtbij de stad.’

Samenwerken

Ondanks het feit dat het gebied sterk in ontwikkeling is, ziet Koning van Being There al veel saamhorigheid om zich heen. 'Bureaus die elkaar opzoeken voor projecten en pitches en dergelijke. Ik merk dat hier veel geloof is in een model van samenwerken.' Over zijn pand- en buurtgenoten: 'Allemaal ondernemers die verder willen en het vak een warm hart toedragen. Het enige wat we nog missen is verbindende horeca waar de bureaus van de Danzigerkade elkaar ook informeel kunnen zien en spreken.' Overigens is het bij Wilde Kroketten aan diezelfde kade iedere werkdag rond lunchtijd afgeladen vol, waar vader en zoon Ad en Steven Poppelaars zo'n twintig soorten kroketten op het menu hebben staan. 'Dat zijn onze piekuren, in het weekend is het juist rustiger’, laat eerstgenoemde weten. Joris Gruiters, head of strategy bij reclamebureau N=5, zegt: 'In deze digitale wereld kun je letterlijk met iedere partij samenwerken, maar echt contact is vaak nog altijd het fijnst. Dan helpt het inderdaad wel dat er hier in de Houthavens veel interessante partijen in de buurt zitten.' Larissa Clemens, account director bij activatiebureau Kumpany, noemt de Houthavens een nieuwe creatieve hub, waar niet alleen bureaus maar ook creatieve merken zich gevestigd hebben. Kumpany zit 'al' sinds 2012 in de Houthavens en kun je daarmee betitelen als early adopter. 'Zeven jaar geleden werd geroepen: wat hebben jullie dáár te zoeken? Maar nu zie je dat veel jonge bedrijven met een start-up mentaliteit hetzelfde doen als wij destijds.'

Koning kijkt met belangstelling naar andere enclaves in Amsterdam, zoals apenrots WPP. 'Wat zij doen, is een bolt move. Grote holdings moeten ook grote stappen zetten, denk ik. Het interessante is dat wat WPP doet, wij met Being There ook doen, maar dan op kleine schaal. Wij hebben destijds heel bewust de Vondelkerk verlaten voor een nieuwe vloer van 550 m2 waar alle disciplines samenkomen. (..) Als je dat met 1.500 mensen die bij ruim tien verschillende labels werken lukt, ben je spekkoper. Maar dat is geen makkelijke opgave voor Eric Kramer en zijn team. De toekomst zal het uitwijzen, maar volgens mij is de start veelbelovend.' Klein-Schiphorst van Epidemie is kritischer van toon: ‘Ik zie WPP totaal niet als een apenrots. Waarom zou ik daar willen werken? Wordt mijn bureau daar beter van? Maar ze kunnen altijd een bod op Epidemie doen natuurlijk.’

Bravoure

Volgens Christiaan van Betuw, strategy & activation director bij marketing- en mediabureau Mediaxplain, is de gemene deler tussen de bureaus in de Houthavens de ondernemende aard. 'Wat ons bindt, is een uitzonderlijke mix van prettige Amsterdamse bravoure met Rotterdamse havenarbeidsethos en nuchtere Noord-Hollandse oplossingen. En daarbij zie ik een duidelijke complementariteit tussen de vele bureaus die we hier in de haven hebben.' Er wordt dus weldegelijk tussen de bureaus onderling samengewerkt, maar dat is wel afhankelijk van de wendbaarheid en het karakter van het betreffende bureau, aldus Van Betuw. 'De grotere netwerkbureaus lenen zich daar naar mijn idee minder voor.' Mediaxplain noemt zichzelf 'duidelijk anders' en die benoeming is volgens Betuw voor een groot deel ook van toepassing op de gehele Houthavens. 'Als je die mentaliteit hebt, spreekt het voor zich dat groot en log je minder aanspreken en dat je liever als de wildcard wendbaar, open en flexibel blijft. Dus laat die apenrots maar lekker aan de andere kant van de stad en laat ons hier gezamenlijk verder innoveren.' 


Larissa Clemens (Kumpany).


Michiel Klein-Schiphorst (Epidemie).


Olivier Koning (Being There).


Christiaan van Betuw (Mediaxplain).


Joris Gruiters (N=5).

 

Beeld boven via Gemeente Amsterdam.

Dit artikel verscheen eerder in MT19.14.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken