Campagne 'Trakteer jezelf op Leiden' moet aanvoelen als cadeautje

Campagne 'Trakteer jezelf op Leiden' moet aanvoelen als cadeautje
  • Bureaus
  • 26 sep 2019 @ 14:13
  • 10190 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

Deze week is het marketingplan Binnenstad Leiden en de daaruit voortvloeiende winkelcampagne ‘Trakteer jezelf op Leiden’ gepresenteerd. Centrummanagement Leiden werkte intensief samen met Leiden Marketing en het Leidse reclamebureau Hart voor de Zaak.

In de campagne ‘Trakteer jezelf op Leiden, Stad van Ontdekkingen’ wordt Leiden gepositioneerd als een ‘beloning, een cadeautje’. Uitgangspunten voor de campagne zijn de waarden ‘verrassen, ontmoeten en ontdekken’ op basis van de kern-ingrediënten historie, water, stegen, compactheid en evenementen. Met die gegevens is Hart voor de Zaak gekomen tot een campagnestijl in het teken van zien, shop, beleef en proef.

Winkelcampagne wordt nog dit jaar uitgerold

Leiden Marketing rolt nog dit jaar in deze campagnestijl de winkelcampagne uit, waarbij het accent met name op online, social en influencermarketing ligt. Maar ook de ontwikkeling van bijvoorbeeld thematische winkelroutes, verspreid over diverse punten in de stad, waaronder VVV Leiden zijn onderdeel van het plan.Daarnaast wordt een ‘toolbox’ voor binnenstad ondernemers aangeboden, waarmee zij via eigen uitingen en communicatie (potentiële) klanten kunnen trakteren op korting, aanbiedingen, nieuws en meer. Tegelijkertijd wordt met etalagestickers ‘trakteer jezelf op Leiden’ – in het thema zien, shop, beleef of proef – de herkenbaarheid van de campagne vergroot.

Sandra Duivenvoorde, interimmanager Centrummanagement Leiden: ‘Wij zijn erg onder de indruk van het gepresenteerde campagnevoorstel en kijken samen met onze achterban uit naar de uitrol ervan. We denken hiermee een unieke en onderscheidende propositie als binnenstad te kunnen claimen.’

Ook marketingmanager Mincke Pijpers van Leiden Marketing is blij met de campagne-opzet. ‘Met de winkelcampagne die zich in de eerste instantie grotendeels richt op de regio, denken we de beeldvorming van Leiden als winkelstad goed te kunnen beïnvloeden. Met als resultaat, meer bestedingen in de binnenstad. Bovendien sluit het plan naadloos aan op bestaande Leiden, Stad van Ontdekkingen campagnes.’

Onderzoek

Binnen het binnen stadsplan is ook een onderzoekscomponent opgenomen waarmee gekeken wordt op welke doelgroep profielen de binnenstad zich zou moeten richten. Op deze manier worden toekomstige resultaten van de binnenstad campagne concreter gemeten en kan de winkelcampagne steeds efficiënter worden ingezet.

Foto: Marta Klement

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken