Frank Houben (KLM): ‘We vieren onze verjaardag wereldwijd’

Frank Houben (KLM): ‘We vieren onze verjaardag wereldwijd’
  • Bureaus
  • 7 okt 2019 @ 17:32
  • 12548 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaMerkenCommunicatieCampagnes

KLM bestaat 100 jaar. Frank Houben, delegate to the board, licht toe waarom hij trots is om al ruim twintig jaar voor het koninklijke merk te mogen werken.

Houben ontvangt ons op Schiphol-Oost, waar afgelopen donderdag de KLM 100 Experience is losgebarsten. Twee weken lang staat onder meer deze locatie in het teken van het verjaardagsfeestje van de luchtvaartmaatschappij. Het evenement is het best te omschrijven als een reis door het verleden, heden en de toekomst van het bedrijf. Er is van alles te zien, doen en beleven: van film en muziek tot spelletjes en eten en drinken. Houben zelf houdt het deze dagen bij 'een nul-punt-nulletje'. 'Ik moet scherp blijven.' Kortgezegd is Houben eindverantwoordelijk voor het volledige evenement. Hij werkt hiervoor samen met honderden medewerkers, vrijwilligers en partners. Xsaga neemt de productie op zich en DDB Unlimited ontwikkelde een sferische tv-commercial. Ook volgt er een documentaire die wordt uitgezonden op RTL Z, ontwikkeld door New Amsterdam. 'We vertellen een verhaal, dat is waar volgens mij marketing om draait', aldus Houben.


Houben opent foto expositie 100 jaar KLM-passagiers in beeld, afgelopen zomer.

De KLM 100 Experience is als benoemd afgelopen donderdag van start gegaan, waarbij 1.500 scholieren het feest mochten aftrappen - uit elke Nederlandse provincie één middelbare school. Diezelfde avond ontving KLM 8.000 (van de in totaal 14.000) gepensioneerden die ooit voor de maatschappij werkten. Houben: 'Het bedrijf is op hun schouders gebouwd, dus we hebben hen even goed in het zonnetje gezet.' Verder ontvangt KLM gedurende de komende twee weken huidige medewerkers (met hun kinderen), klanten, partners en (overige) pers.

KLM werd opgericht op 7 oktober 1919 (vandaag exact honderd jaar geleden) en is de eerste commerciële luchtvaartmaatschappij die nog steeds onder zijn oorspronkelijke naam vliegt. De eerste vlucht van KLM vond plaats op 17 mei 1920. Frank Houben was toen logischerwijs nog niet geboren, hoewel hij er evengoed al heel wat jaren bij KLM op heeft zitten. Na zijn afstuderen (Rechten in Utrecht) heeft hij nergens anders gewerkt. In 1998 kwam de toen 25-jarige Houben als coporate management trainee bij KLM binnen. Nog geen zeven jaar later ging hij aan de slag als global director marketing and branding en sinds januari 2018 is hij actief in de rol van delegate to the board. In zijn laatste functies was hij verantwoordelijk voor de marketing van KLM wereldwijd. Zijn huidige functie houdt feitelijk in dat hij de directie, waaronder CEO Pieter Elbers, ondersteunt 'in een aantal dossiers'. Een van die dossiers heet KLM 100 jaar, een proces dat Houben een jaar geleden al inzette. 'Elbers heeft mij gevraagd die kar te trekken en daar heb ik natuurlijk volmondig ja op gezegd.'

Ambassade

KLM is in Nederland een wijdverbreid bekend merk. Een lovebrand, zo je wil. Met de naamsbekendheid zit het dus wel goed zou je zeggen, toch kiest het merk ervoor zijn 100ste verjaardag bepaald niet onopgemerkt voorbij te laten gaan. Wat is na al die jaren eigenlijk nog de marketinguitdaging? Houben: 'Kijk, in Nederland zijn we inderdaad bekend, maar in het buitenland minder. We gaan deze weken dus, naast Nederland, de hele wereld over. De directieleden en de ExCom-members (de laag daaronder, red.) vliegen naar 24 bestemmingen verspreid over de wereld. Daar geven we bij alle Nederlandse ambassades onder meer presentaties over ons merk. Allerlei klanten en partners worden uitgenodigd. We vieren onze verjaardag dus eigenlijk wereldwijd.’ Houben gelooft in, zoals hij het noemt, partner marketing. 'Partners als Heineken, Coca-Cola, Telegraaf, Douwe Egberts, Rituals, maar ook Delta en Transavia zul je volop terug zien deze twee weken. Allerlei partijen die met ons meedoen. Ik vind het belangrijk om onze verjaardag niet in ons eentje te vieren.'

Cockpit

Hij herinnert zich nog een gesprek met Leo van Wijk, de zittende CEO toen Houben eind jaren '90 bij KLM binnenkwam. 'Hij zei tegen mij: je zit in je eigen cockpit. Je moet zelf je carrière bouwen, dat gaat niemand anders hier voor je doen. Ik heb dat altijd in mijn achterhoofd gehouden. Als je je werk leuk vindt, moet je er alles voor geven en dan kun je ver komen. Mijn passie ligt bij het invulling geven van een merk, dat uit te dragen. Daar mag ik me bij KLM volledig in storten en dat doe ik met trots.' Een andere passie van Houben is muziek. 'Vandaar dat je in recente commercials van KLM veel muziek hoort, zoals ook in de laatste met DDB Unlimited (van Joep Beving, zie onder, red.).' Houben laat los dat hij in zijn vrije tijd zelfs actief is als plaatjesdraaier. Gevraagd naar zijn dj-naam bevestigt hij schoorvoetend: Funky Franky. ‘Ik draai weleens bij A'dam & Co (membersclub van de A'dam Toren, red.). Ook heb ik een keer voor Formule1 gedraaid. Maar het mag geen naam hebben, hoor. Ik ben veel te druk met KLM, haha.'



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken