Juliette Hammana van VEA naar TBWA

Juliette Hammana van VEA naar TBWA
  • Bureaus
  • 2 dec 2019 @ 10:17
  • 10865 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Personalia

Juliette Hammana is vandaag bij reclamebureau TBWA gestart in de nieuwe rol van ‘people and culture counselor’. Hiervoor werkte ze ruim 2,5 jaar als talent en communicatie manager bij de Vereniging van Communicatie Adviesbureaus. ‘Bij TBWA is een transformatie gaande.’

In haar nieuwe functie bij TBWA fungeert Hammana enerzijds als vertrouwenspersoon en aanspreekpunt binnen de organisatie, anderzijds houdt ze zich bezig met de werknemerstevredenheid. 'Daarbij hoort een stukje organisatieadvies, talentontwikkeling en het organiseren van cultuurbepalende zaken die millennials aanspreken', zo legt ze uit.

Op de vraag waarom ze 'ja' heeft gezegd tegen deze nieuwe uitdaging, licht Hammana toe: 'Dat is een samenkomst van omstandigheden. Tijdens mijn opleiding Psychologie koos ik de master Arbeids- en Organisatiepsychologie, maar ik vond reclame altijd interessant. Door mijn werkzaamheden bij VEA en daarvoor RA*W kreeg ik zowel vanuit management- als jongerenperspectief mee wat er speelt in de branche en had ik vaak ideeën over hoe het beter kon.'

Ze vervolgt: 'Bij TBWA is een transformatie gaande. Het bureau is veel sneller geworden en nog meer van output naar outcome georiënteerd. De recente gewonnen Effies zijn daar het resultaat van. Soms gaat het intensieve werken gepaard met een groot offer dat TBWA van zijn mensen vraagt en het is belangrijk dat zoiets op een positieve manier verloopt. Het blijven ontwikkelen van talent is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Daartoe heeft TBWA 2020 het jaar gemaakt van 'people first'. Oftewel happy people means better work and happier clients too. We gaan veel nieuwe initiatieven ontwikkelen en ik vind het geweldig om dat stukje psychologie in de reclamebranche toe te kunnen passen.'

Old boys network

Tot slot: hoe kijkt Hammana terug op haar VEA-tijd? 'Heel positief. Ik heb binnen no time het vak en de mensen daarachter leren kennen. Mijn werkzaamheden waren afwisselend en ik kreeg veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Ik zou het iedereen aanraden.' Daarnaast kijkt ze met een trots gevoel terug op de VEA als organisatie. 'Toen ik in dienst kwam speelde de VEA voornamelijk een rol voor bureaudirecties en heerste er een old boys network-sfeer. Door initiatieven als Kickstart, VEA Invites, 24Academy en Community, heeft de VEA ook relevantie getoond voor andere lagen binnen de reclamewereld. Dat vind ik belangrijk, want uiteindelijk is dat het management van de toekomst.'


Hammana (l) aan tafel met de MT-redactie op de Effie-uitreikingsavond (november 2019).

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken