Thema SAN Jaarboek 2019: werk aan je merk

Thema SAN Jaarboek 2019: werk aan je merk
  • Bureaus
  • 27 feb 2020 @ 19:24
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Award

Op het hoofdkantoor van NS in Utrecht is vanavond door SAN bestuursvoorzitter Jeroen Hubert het eerste exemplaar van het nieuwe SAN Jaarboek overhandigd aan merkstrateeg Julian Stevense. Het thema van het boek is Werk aan je merk. Het boek dient als werkboek voor de jury’s die de ingezonden cases voor de SAN Accenten gaan beoordelen.

Op 27 februari kregen alle juryleden na afloop het nieuwe Jaarboek mee ter voorbereiding van de 1e juryronde bij Sanoma.

Alle ruim 220 adverteerders/juryleden buigen zich dan over de ingezonden campagnes. Het SAN Accent is de enige communicatie vakprijs van, voor en door Adverteerders. Het Jaarboek 2019 van de Stichting Adverteerdersjury Nederland is een hart onder de riem voor de helden van het vak, een ode aan de merkenbouwers.

Dit jaar worden SAN Accenten voor 10 + 1 categorieën uitgereikt:

1. Business-to-Business

2. Corporate (incl. Personeel)

3. Dienstverlening

4. Dienstverlening Financieel

5. Durables (bijvoorbeeld; witgoed, schoenen, meubels, fietsen etc..)

6. Fast Moving

7. Non-Profit & Overheid

8. Retail

9. Smart Idea

10. Vrije Tijd

11. Branding 360°

De genomineerde cases staan medio maart a.s. op de SAN website: www.sanaccent.nl De uitreiking van de SAN accenten is op 28 mei 2020 in Hilversum.

Frits Schuring, directeur van Stichting SAN over het thema: ‘Bouwen aan een merk is mensenwerk. Het vraagt om een langetermijnvisie én om aandacht voor details. Niet iedereen heeft er kijk op en lang niet iedereen beschikt over voldoende uithoudingsvermogen om het tot een goed einde te brengen. Uitmuntende merkenbouwers worden niet altijd herkend en erkend, maar ze zijn volstrekt onmisbaar. Voor hun merk én voor hun vak.’

Uitmuntende merkenbouwers worden niet altijd herkend en erkend, maar ze zijn volstrekt onmisbaar. Voor hun merk én voor hun vak

De wereld wordt volgens Schuring niet alleen dagelijks digitaler, maar ook steeds ongeduldiger. De korte termijn wordt alsmaar korter. ‘Sales en conversie, clicks en bereik gedragen zich als slecht opgevoede en verwende peuters; opdringerig, luidruchtig en niet voor rede vatbaar. In zo’n omgeving moeten merkenbouwers sterk in hun schoenen staan om ervoor te zorgen dat branding de aandacht krijgt die het verdient. Want uiteindelijk is de positie die het merk inneemt in het brein van de consument doorslaggevend voor het meetbare succes.’

Werken aan merken doen we volgens Schuring in veel gevallen achter de schermen. En glamorous is het zelden (misschien wel alléén tijdens de uitreiking van de SAN Accenten).

Toch beoefenen professionals van alle leeftijden, soorten, maten en kleuren het vak met passie en volharding. Ze weten precies waar ze met hun merk naar toe willen en zijn bereid er hun ziel en zaligheid in te leggen. Geduldig en zorgvuldig brengen ze op een product of dienst laag voor laag de kleuren aan die er een onderscheidend karakter aan geven. Zo ontstaat langzaam maar zeker een merk dat herkenbaar is en erin slaagt met emoties het verschil te maken.

Schuring: ‘Achter sterke merken staan steevast sterke mensen. Mensen met lef en visie die aansprekende campagnes maken, meebewegen met de tijd, maar óók tegendraadse elementen durven toevoegen. Ze creëren voor hun merk een heldere positie in de digitale omgeving en bereiden hun bedrijf voor op een toekomst waarin merken méér dan ooit van onschatbare waarde zijn. Merkenbouwers laten zich niet afleiden door snelle successen en niet ontmoedigen door tijdelijke tegenslagen. Ze zetten dóór en spelen voortdurend in op de veranderende wereld. Want hoe mooi een merk ook is, af is het nooit.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken