Esprix organiseert deur-aan-deur-uitreiking

Esprix organiseert deur-aan-deur-uitreiking
  • Bureaus
  • 19 mei 2020 @ 16:01
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AwardReclame

De Esprix-juryvoorzitters gaan dit jaar persoonlijk langs bij de genomineerde bureaus om de prijzen uit te reiken. Jacqueline Smit (bestuursvoorzitter) licht het idee toe.

Foto v.l.n.r.: Esprix-bestuur bestaande uit Jur Baart, Jacqueline Smit en Dick Buschman op de uitreikingsavond vorig jaar.

Net als andere evenementen gaat de Esprix-uitreikingsavond dit jaar in originele vorm niet door. Na jarenlang dicht te zijn geweest, was het gerenoveerde Felix Meritis in Amsterdam de plek waar op donderdag 4 juni het Esprix-feest zou losbarsten. Een bittere pil, maar het bestuur van de reclamevakprijs heeft een mooie oplossing bedacht om het feestje toch te kunnen vieren en de prijzen uit te reiken. Op diezelfde 4 juni bezoeken de Esprix-juryvoorzitters de genomineerde bureaus om hen persoonlijk te feliciteren met een Esprix-award. Het felicitatiemoment wordt vastgelegd en verspreid via de websites en social media-kanalen van de Esprix en MarketingTribune.

Black tie

Smit: 'Al gauw na het uitbreken van corona hebben we met het bestuur de koppen bij elkaar gestoken en gekeken naar wat mogelijk is. Zodoende hebben we een manier gevonden om de prijs toch op een persoonlijke manier uit te kunnen reiken. Gekleed in black tie gaan de juryvoorzitters langs bij de genomineerde bureaus en we vragen de opdrachtgevers in kwestie daarbij aanwezig te zijn. Op het bewuste moment zelf maken de voorzitters bekend welke kleur er is gewonnen: brons, zilver of goud. Alles geheel volgens de RIVM-richtlijnen uiteraard. De juryvoorzitters maken een vlog van het felicitatiemoment, die vervolgens gemonteerd wordt tot een sferische aftermovie.’

De uitreikingsavond in Felix Meritis wordt 'gewoon' doorgeschoven naar volgend jaar voor een nieuwe editie van de Esprix. Smit: ‘De Felix is een prachtige locatie en wat in het vat zit, verzuurt niet.’ Nee, Smit vindt het niet ongepast om de prijsuitreiking dit jaar door te laten gaan. 'Natuurlijk hebben we het daar als bestuur wel over gehad. Maar we hebben ook gekeken naar waar wij als prijs voor staan en dat is het vieren van het beste werk. De genomineerde bureaus en merken verdienen het om in het zonnetje gezet te worden, juist in deze moeilijke tijden.'

Waardering

Inmiddels mag duidelijk zijn waar de Esprix om draait: er wordt beoordeeld op de combinatie van creativiteit en effectiviteit. 'Drie jaar geleden moesten we dat nog weleens uitleggen, maar nu eigenlijk niet meer. Juist de combinatie wordt gewaardeerd. Een gedragscampagne is pas goed als 'ie ook iets oplevert. En hij valt op als 'ie creatief is.'

In totaal zijn er 122 cases in 12 categorieën ingestuurd, beoordeeld door een jury van in totaal 100 vakgenoten. Kijkend naar de 30 nominaties dit jaar, wat valt Smit op? ‘De genomineerde campagnes hebben veelal een maatschappelijke lading - dat was dus vóór corona al zo. Daarnaast zie ik dat social media wordt ingezet als integraal onderdeel van de gekozen strategie. Social is een volwaardig medium in de marketingmix geworden. Ook is er veel ingezonden in de categorieën finance en e-tail.' Wat Smit mist, is het aantal ingezonden innovatieve cases. 'Interactive, augmented reality, die hoek. Daar wordt over de gehele linie, ook bij andere vakprijzen, weinig ingezonden. Wellicht vinden bureaus het lastig om daar een case over te schrijven. Volgend jaar hoop ik er daar meer van te zien.'

Bekijk hier alle genomineerden op een rijtje.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken