Dutch Marketing Diversity Fund moet diversiteit en inclusiviteit stimuleren

Dutch Marketing Diversity Fund moet diversiteit en inclusiviteit stimuleren
  • Bureaus
  • 1 jul 2020 @ 17:32
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Politiek

Zeventien brancheorganisaties hebben Dutch Marketing Diversity opgezet met een fonds en programma om – samen met alle bedrijven actief in het vakgebied – diversiteit en inclusiviteit structureel en meetbaar te verbeteren.

Oprichters zijn de brancheorganisaties ADCN, bvA, DDMA, Dutch Digital Agencies, Dutch Digital Design, Esprix, IAB Nederland, GVR, IDEA, IncludeNow, Jonge Honden, MWG, Orange Lions, RA*W, SIRE, SpinAwards en VEA.

Andere organisaties in de industrie zijn van harte welkom om aan te sluiten.

Deze zeventien organisaties zijn de verplichting aangegaan om de diversiteit binnen hun besturen, jury’s en commissies binnen een half jaar te verbeteren en om tot een goed niveau qua representativiteit te komen.

Ook gaan de besturen en teams actief werken aan inclusiviteit binnen hun organisaties en de branche en werken zij samen aan het voorkomen van racisme in het vakgebied. Voor Dutch Marketing Diversity wordt zo snel mogelijk een stichting en een Diversity Council opgericht met vertegenwoordiging van de oprichters en experts op de drie thema’s.

Inmiddels hebben tientallen bedrijven zich spontaan aangesloten als partner. Onder andere Unilever, Tony’s Chocolonely, DPG Media, VICE, Zigt, TBWA\NEBOKO, DEPT, Achtung!, Alfred, Sizzer, Studio Dumbar, &samhoud creative tech nemen deel aan het fonds waarvoor inmiddels meer dan €40.000 is opgehaald.

Bedrijven kunnen deelnemen aan het fonds en programma vanaf €1000 per bedrijf. Vanaf vandaag gaan de zestien brancheorganisaties alle bedrijven in de Nederlandse marketingwereld uitnodigen om deel te nemen als partner.

 

Dutch Marketing Diversity wil voor het einde van deze week (3 juli) 100.000 euro ophalen. Met het geld kan een start worden gemaakt met een meerjarenprogramma. Daarin zitten een (onafhankelijk) onderzoek naar de staat van diversiteit, inclusiviteit en racisme; trainingssessies voor het management van de deelnemende bedrijven om de belangrijkste uitdagingen systematisch op te (helpen) lossen plus een zogenoemde talent accelerator met coaching, mentorships en stages. Dat laatste is specifiek gericht op een multiculturele groep talenten zonder opleiding. Voor het onderzoek en de educatieve programma’s zoekt de (nog op te richten) stichting de beste experts en partners, waaronder een onafhankelijk onderzoeksbureau of universiteit.


Meer partijen kunnen zich aansluiten op de website https://dutchmarketingdiversity.nl/.

Het streven van Dutch Marketing Diversity Fund is om in augustus het (onafhankelijk) onderzoek te starten en de diverse programma’s op te gaan zetten.

Wij geloven dat meer diversiteit en inclusiviteit zal leiden tot meer creativiteit in marketing en betere prestaties van alle deelnemende bedrijven en organisaties.

Transparantie
Mede-initiatiefnemer en woordvoerder Dinesh Sonak (ADCN): ‘Wij geloven dat meer diversiteit en inclusiviteit zal leiden tot meer creativiteit in marketing en betere prestaties van alle deelnemende bedrijven en organisaties. Ook hebben wij, vanwege de invloed van ons werk op beeldvorming en gedrag een verantwoordelijkheid om zeer representatief te zijn qua samenstelling aan de top en aan de talentzijde. Deze thema’s en uitdagingen vragen om een collectieve aanpak. Onze industrie is te gefragmenteerd georganiseerd. Ik hoop dat honderden bedrijven zich op zeer korte termijn aansluiten bij het fonds en programma. Samen kunnen we een cultuur van transparantie en accountability kweken en tot systematische en meetbare verandering komen. Het feit dat zoveel brancheorganisaties voor verregaande commitments hebben getekend en tientallen bedrijven zich al spontaan hebben aangemeld doet mij veel deugd.’

Ongemak

Susanne van Nierop, Bestuurslid, Stichting SpinAwards: ‘Een compleet ongemak maakte zich door de Black Lives Matter-protesten van het vak meester. Het deed me denken aan #metoo van tweeënhalf jaar geleden. “Ja de bureauwereld is ook seksistisch, maar bij ons bedrijf speelt dat niet”, klonk toen. Ontkenning werkt verlammend. Wie denkt dat het niet zijn of haar probleem is, verzamelt geen feiten, voert niet de juiste gesprekken en onderneemt geen actie. Er was een drama in Amerika nodig en een aantal pijnlijk eerlijke verhalen van vakgenoten over hoe zij in hun persoonlijke en werkend leven worden geconfronteerd met racisme, om de ogen te openen. Dit is óns probleem.’

Visual: Joëlle Strijk

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken