Sanne Nobel van Ahold naar Joe Public: ‘Tijd voor een Gouden Loeki’

Sanne Nobel van Ahold naar Joe Public: ‘Tijd voor een Gouden Loeki’
  • Bureaus
  • 19 aug 2020 @ 11:32
  • 20472 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategiePersonaliaRetail

Sanne Nobel, tot voor kort director marketing bij Etos, treedt per 1 september bij reclamebureau Joe Public in dienst als strategy director. Samen met Jeroen van Eck gaat ze aan de slag met de strategie van merken als Lidl, Mona en OHRA. We spreken het duo over de bijzondere overstap van merk naar bureau.

Sanne Nobel (42) en Jeroen van Eck (50) go way back. Nobel startte haar carrière in 2004 bij Unilever, als brand manager van Knorr. Van Eck was in die tijd marketing manager bij het foodmerk. Na enkele interim-opdrachten bij onder meer OHRA (nu klant van Joe Public) maakte Van Eck in 2006 de overstap naar bureauzijde, als strategy director bij Doom & Dickson. In 2011 richtte hij (mede) Joe Public op. Nobel werkte na Unilever lange tijd bij Ahold (Albert Heijn en Etos) en maakt nu dus een soortgelijke stap, als strategy director bij Joe Public, waar ze in een duo-functie met Van Eck terechtkomt.


Sanne Nobel.

Bij Joe Public zitten ze niet stil. Het reclamebureau uit Amsterdam werd vorig jaar door de SAN bekroond tot Bureau van het Jaar en sindsdien is het aanpoten. Het bureau was altijd gewend met vier creatieve teams en één strateeg, in de persoon van Jeroen van Eck, te werken, maar na het winnen van de SAN kwam Van Eck tot de conclusie dat versterking op strategisch vlak geen overbodige luxe zou zijn. Van Eck: ‘Na de SAN-uitreiking vorig jaar was ik blij, maar ik wist ook: het gaat druk worden. Dus de dag erna heb ik op LinkedIn een feestelijke foto geplaatst met als onderschrift: wie komt ons ondersteunen? Vervolgens heb ik veel leuke gesprekken gevoerd, maar de juiste match diende zich niet aan.’ Totdat hij koffie ging drinken met oud-collega Sanne Nobel. ‘De vacature was niet eens de aanleiding, we zouden gewoon bijpraten. Maar al gauw kwamen we te spreken over Sanne’s toekomst. Zij wilde nog altijd eens de stap maken naar een bureau, wat ik dus al eerder heb gedaan. Ik merkte dat Sanne het typische merkdenken van Unilever inmiddels combineert met de retail-mentaliteit van Ahold; precies hoe we bij Joe Public in elkaar steken. Toen is bij mij het zaadje geplant en stuurde ik de volgende dag een appje: misschien moeten we nog eens koffie drinken, maar dan serieuzer.’ Nobel werkt sinds begin 2019 als marketing director bij Etos, waar ze prima op haar plek zat. Nobel: 'Ik was eigenlijk helemaal niet actief op zoek, maar werken aan bureauzijde was wel altijd mijn ambitie. Toen Jeroen weer appte, dacht ik: ik ga het gewoon doen. Dit soort kansen komen niet vaak voorbij.'

Dienstverlener

De overstap van merk naar bureau is nog niet zo’n makkelijke, stelt Van Eck. ‘Je gaat ineens van opdrachtgever naar dienstverlener, hebt een heel andere pet op. Ik heb daar destijds best aan moeten wennen, ging bijvoorbeeld te vaak op de stoel van de marketeer zitten. De review, ons kernproces eigenlijk, was voor mij ook nieuw. Dus wanneer de creativiteit ter tafel komt en je met elkaar gaat kiezen en kneden. Je censoren moeten constant openstaan. Daarbij maken we als Joe Public de belofte binnen één week te presenteren, take away advertising dus, wat maakt dat de output en het tempo hoog ligt. Ik ben blij dat ik mijn ervaring kan overdragen aan iemand waar ik eerder mee gewerkt heb en die ik vertrouw. Daarbij hebben wij veel retail-klanten, je kunt je dus voorstellen dat zij graag aan tafel zitten met Sanne, gezien haar ervaring bij onder meer Etos en Albert Heijn.’

Natuurlijk zal het wennen zijn, zegt Nobel. ‘Al was het alleen om de cultuur. Ik ben gewend voor grote corporates te werken en nu zit ik op een werkvloer van 17 man. Vanmorgen met z’n allen aan dezelfde tafel geluncht en daarna zelf afruimen, niet meer met m’n tray in de bedrijfskantine.’ Maar Nobel kan niet wachten om te starten, zegt ze. Los van het feit dat ze komt samen te werken met haar oud-collega, spreekt Joe Public als bureau haar aan. 'Joe Public zet zich af tegen het traditionele bureaumodel, daar hou ik van. Geen pitches en ellenlange praatsessies om torenhoge facturen te kunnen sturen. Die fix it-mentaliteit ligt me goed. Dus wel nadenken, maar vooral ook doen. Een beetje dat Rotterdamse, ook al zitten we in Amsterdam, haha.' Ze zou in mei starten, maar toen corona in maart uitbrak stelde Nobel voor om de start van haar nieuwe baan -in overleg- te verplaatsen naar september. 'Het leek mij voor beide partijen beter te wachten tot de storm was gaan liggen.' Van Eck: ‘De juiste keuze. Net als veel andere bureaus hadden we in april en mei een omzetdip, denk aan tientallen procenten, maar we hebben nooit de rode cijfers bereikt. Inmiddels zitten we in de plus en straks in het najaar bereiken we weer het oude niveau, verwacht ik. Dus Sanne komt precies op het goede moment.'

Fijnzinnig

Gevraagd naar concrete doelen, toont het duo zich ambitieus: volgend jaar moet er een Gouden Loeki-beeldje in de prijzenkast van Joe Public staan. Van Eck: ‘Zowel Sanne als ik hebben in het verleden als adverteerder een Loeki weten te bemachtigen (met resp. Albert Heijn en Calvé Pindakaas, red.), maar nu wordt het tijd om ‘m als bureau te winnen. Dat zou een mooie kers op de taart zijn. De meer zakelijke doelstelling is versnelde groei, zowel in klanten als in mensen, nu we de strategische capaciteit hebben verdubbeld. Met Sanne voegen we nu ook een andere persoonlijkheid aan het team toe, ze heeft een wat fijnzinniger signatuur. We staan misschien nog teveel bekend als bureau om zijn humoristische campagnes. Dat is een duidelijk profiel, maar werkt soms ook belemmerend.’ Joe Public is een te mannelijk bureau? Van Eck: 'Hmm. Van oudsher misschien. Maar dat zijn we dus aan het bijdraaien, denk bijvoorbeeld aan het succes van de #Doeslief-campagne.' Nobel: 'Ik geloof erin dat je vanuit je doelgroep de toon van je campagne moet bepalen. De ene keer maak je een humoristische campagne, de andere keer iets zachters of fijnzinnigers. Maar het is zeker niet zo dat ik 'mannenhumor' niet kan waarderen, hoor. Ik denk gewoon altijd met een retail-pet op: elke campagne moet raak zijn.’

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken