Selmore 15 jaar: 'We mogen meer naar buiten treden'

Selmore 15 jaar: 'We mogen meer naar buiten treden'
  • Bureaus
  • 29 sep 2020 @ 14:40
  • 11327 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Strategie

Creatief bureau Selmore in Amsterdam bestaat vijftien jaar. Met managing director Anja Froeling en creative director Niels Westra bespreken we verleden, heden en toekomst.

Foto: Niels Westra en Anja Froeling.

Froeling en Westra zijn samen met Jakko Achterberg en Diederick Hillenius partner van het bureau, dat is gevestigd in een karakteristiek pand in de Amsterdamse Pijp. Froeling kwam in 2012 als client service director binnen bij Selmore, waarna ze vier jaar later werd gevraagd de dagelijkse leiding over het bureau op zich te nemen. Ze nam het stokje over van Otto van der Harst, medeoprichter van Selmore en tegenwoordig directeur van de Stichting Reclame Code, die in de dagelijkse operatie van het bureau een stap terug nam. Froeling: 'Ik voel me sinds dag één verantwoordelijk voor Selmore en nam al vaak de lead binnen het bureau. De overstap verliep dus eigenlijk heel natuurlijk. Toen het eenmaal zover was, vroegen mensen: huh, jij was toch allang de baas? Gelukkig vonden de mannen het ook een goed idee.' Westra, die al sinds 2008 voor Selmore werkt, knikt: ‘Het vertrouwen was er meteen.’

Toetssteen

Voor zijn opdrachtgevers (zoals Skoda, ASN Bank en Van Gogh Museum) werkt Selmore volgens het Guiding Idea-principe, waarbij het draait om de lange termijn. Een soort kompas dat op ieder type klant wordt toegepast. Froeling: 'We bedenken geen ideeën waarbij we 'even snel iets teweeg brengen', maar werken vanuit het hart van het bedrijf in kwestie en laten daar onze creativiteit op los. Vaak gaat het dus om een strategisch meerjarenplan.' Westra: 'Het is niet zo dat we nooit voor een losse opdracht werken hoor, maar in principe gaan we een lange termijn-relatie aan met de klant. Je kunt het zien als ons unique selling point, een tool waarmee we laten zien wat we in huis hebben.’ Veel bedrijven hebben in deze tijd behoefte aan een dergelijk model, merkt Froeling. 'Ik krijg in gesprekken veel terug dat organisaties zich herkennen in de versnippering en fragmentatie die op dit moment in de mediawereld gaande is. Ook al is er een grote beweging in het bedrijfsleven waar meer met multidisciplinaire teams wordt gewerkt, zie je dat het moeilijk is om de verbinding intern te leggen. En dat is wat een Guiding Idea doet. Op het moment dat je die ideeën als organisatie kunt omarmen en van daaruit ook mensen kunt aansturen, werkt dat verbindend en levert het meer resultaten op.' Westra: 'Het Guiding Idea is een houvast, een toetssteen. Het creëert rust en meer lijn in de interne bedrijfsvoering.'


Het pand van Selmore in de Amsterdamse Pijp.

Een van de opdrachtgevers waar Selmore zijn Guiding Idea-model op toepast, is Pon Business Mobility. Samen met digitaal bureau DotControl ontwikkelde Selmore afgelopen zomer een mobiliteitsplatform voor dit autobedrijf. Onder de noemer Selmore United gaat Selmore vaker dergelijke samenwerkingen met andere bureaus aan. ‘Met dertig man zijn we een middelgroot bureau, dus soms hebben we specialisten nodig en die vinden we graag in andere partijen. DotControl denkt vanuit data na over op welke manier een bedrijf kan groeien en dat sluit mooi aan op ons Guiding Idea. Met DotControl flirtten we al enige tijd, dus toen Pon bij ons aanklopte, besloot ik hen in het proces te betrekken.’

Affiche

Terugkijkend op de afgelopen 15 jaar Selmore, kan ABN Amro niet onbesproken blijven. Selmore werd in 2010 door de bank gevraagd of ze voor hen wilden werken, maar in diezelfde periode was het bureau in de race voor de pitch van een andere grote bank: ING. Westra: ‘Zij lieten die pitch maar voortduren, terwijl ABN Amro, concurrent in feite, hier op de stoep stond en ons voor de keus stelde om zonder pitch en per direct voor hen aan de slag te gaan. Die kans hebben we gegrepen, ook omdat deze ABN destijds een gevallen reus was. In de pers stond zelfs de kop: Selmore kiest ABN Amro. Iedereen in het vak had het erover.' De bank is voor Selmore een lust en een last gebleken, stelt Westra. ‘Doordat het zo’n grote klant is, drukte ‘ie ook een stempel op ons als bureau, terwijl we ook mooi maar wellicht minder uitgesproken werk voor andere merken maken. Tegelijkertijd is ABN Amro natuurlijk een prachtig affiche en hebben we veel voor elkaar betekend.’ Het huwelijk duurde in totaal vijf jaar, tot de bank in 2015 besloot met N=5 in zee te gaan en Selmore collega’s die op dit account werkten, moest laten gaan. Westra: ‘Dat hakte er goed in. Dat we hier zaten en de mensen één voor één moesten oproepen. Dat het niets met hun functioneren te maken had, maakte het extra pijnlijk.’

Tot slot, gevraagd naar verbeterpunten voor de toekomst, noemen Froeling en Westra de bescheidenheid van het bureau – daar willen ze vanaf. Selmore maakt prachtig werk, maar dat is bij de buitenwereld wellicht niet altijd bekend. Westra: ‘We mogen onszelf wat meer uitdagen op dat vlak, maar tegelijkertijd moeten we ook onszelf blijven. Het moet geen act worden. We maken divers werk: esthetische uitingen voor Audi, Hollandse humor voor Skoda, animaties voor ASN, typetjes voor Klene. Dat maakt het ook moeilijk om ons te typeren. Het is onze kracht en handicap tegelijkertijd.' Froeling: ‘We wilden net een groot feest geven ter ere van ons jubileum, ook om het Guiding Idea meer een podium te geven, maar toen gooide corona roet in het eten. Dat feest hou je dus nog van ons tegoed, haha.'

Foto door Diederick Hillenius.

Dit artikel verscheen eerder in MT20.15.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken