Vandebron: stop sjoemelstroom
- Bureaus
- 14 sep 2020 @ 10:53
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 14 sep 2020 @ 10:53
- Lucas Boon
Groene stroom is alleen groen als deze bijdraagt aan verduurzaming van Nederland. Met die eis start energieplatform Vandebron vandaag een campagne tegen misleidende 'greenwashing' binnen de energiemarkt.
Centraal in de campagne (bij Vandebron inhouse ontwikkeld) staat het creëren van meer transparantie over de herkomst van stroom. Vandebron heeft wederom Jennifer Hoffman ingeschakeld om deze boodschap uit te dragen. Aanvullend is een klacht neergelegd bij de Reclame Code Commissie wegens misleiding van Nederlandse consumenten met de term groene energie. Paul de Raad, CEO van Vandebron, zegt hierover: 'Het moet eens klaar zijn met het gesjoemel. Bewuste consumenten hebben recht op groen dat simpelweg groen is.'
Vandebron pleit voor het expliciet benoemen van de herkomst van groene energie in alle uitingen van energieleveranciers. Dit betekent dat het altijd duidelijk moet zijn of het gaat om energie opgewekt in Nederland of elders in Europa. De Raad: 'Nederland heeft de minst duurzame energie van de hele EU, maar dat lijkt niet zo door al het groen dat je om de oren vliegt. Doordat alles 100% groen mag heten, is het moeilijk duurzaam van niet-duurzaam te onderscheiden. En denken Nederlanders dat we lekker bezig zijn, terwijl we achterlopen. Veel huishoudens kiezen voor groene stroom, maar ontvangen sjoemelstroom: grijze energie die vergroend wordt met certificaten uit het buitenland. Deze buitenlandse groene stroom komt vrijwel nooit ook daadwerkelijk naar Nederland, enkel de certificaten.'
Vandebron deelt de oproep vanaf vandaag via sociale media. Op de campagnesite kunnen consumenten nagaan wat voor energie hun energieleverancier precies oplevert. Ook kan een oproep gedeeld worden met een energieleverancier naar keuze.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
Laatste Nieuws
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
- Foodafdeling Hema krijgt... 18-04-2024
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing