Vandebron: stop sjoemelstroom

Vandebron: stop sjoemelstroom
  • Bureaus
  • 14 sep 2020 @ 10:53
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Campagnes

Groene stroom is alleen groen als deze bijdraagt aan verduurzaming van Nederland. Met die eis start energieplatform Vandebron vandaag een campagne tegen misleidende 'greenwashing' binnen de energiemarkt.

Centraal in de campagne (bij Vandebron inhouse ontwikkeld) staat het creëren van meer transparantie over de herkomst van stroom. Vandebron heeft wederom Jennifer Hoffman ingeschakeld om deze boodschap uit te dragen. Aanvullend is een klacht neergelegd bij de Reclame Code Commissie wegens misleiding van Nederlandse consumenten met de term groene energie. Paul de Raad, CEO van Vandebron, zegt hierover: 'Het moet eens klaar zijn met het gesjoemel. Bewuste consumenten hebben recht op groen dat simpelweg groen is.'

Vandebron pleit voor het expliciet benoemen van de herkomst van groene energie in alle uitingen van energieleveranciers. Dit betekent dat het altijd duidelijk moet zijn of het gaat om energie opgewekt in Nederland of elders in Europa. De Raad: 'Nederland heeft de minst duurzame energie van de hele EU, maar dat lijkt niet zo door al het groen dat je om de oren vliegt. Doordat alles 100% groen mag heten, is het moeilijk duurzaam van niet-duurzaam te onderscheiden. En denken Nederlanders dat we lekker bezig zijn, terwijl we achterlopen. Veel huishoudens kiezen voor groene stroom, maar ontvangen sjoemelstroom: grijze energie die vergroend wordt met certificaten uit het buitenland. Deze buitenlandse groene stroom komt vrijwel nooit ook daadwerkelijk naar Nederland, enkel de certificaten.'

Vandebron deelt de oproep vanaf vandaag via sociale media. Op de campagnesite kunnen consumenten nagaan wat voor energie hun energieleverancier precies oplevert. Ook kan een oproep gedeeld worden met een energieleverancier naar keuze.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken