Blink en 35 Nederlandse schrijvers lanceren lees-campagne

Blink en 35 Nederlandse schrijvers lanceren lees-campagne
  • Bureaus
  • 29 okt 2020 @ 11:17
  • 20229 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentCampagnes

Uitgeverij Blink lanceert vandaag in samenwerking met N=Content en 35 Nederlandse schrijvers een nieuwe campagne rondom 'Het nieuwe lezen'. Het betreft een 'radicaal vernieuwende lesmethode' die het plezier in lezen onder jongeren moeten terugbrengen.

In totaal 35 Nederlandse schrijvers, waaronder Adriaan van Dis, Paulien Cornelisse, Splinter Chabot, Kluun, Tommy Wieringa en Paul van Loon zijn ambassadeur van het initiatief. 'Het nieuwe lezen' is nodig, omdat bijna een kwart van de Nederlandse 15-jarigen onvoldoende geletterd is om actief deel te nemen aan de samenleving. De campagne van Blink in samenwerking met N=Content (de content-tak van creatief bureau N=5) moet daar verandering in brengen.

Jorien Castelein, directeur van Blink, zegt: 'Als je een goede lezer wil worden, moet je gewoon heel veel lezen. Dan kom je in een bepaalde concentratie en beleving. En wat we hebben ontdekt: je krijgt leerlingen aan het lezen als je ze boeiende verhalen voorlegt. Fictie, maar ook teksten vol kennis over de echte wereld. Daarom is het zo belangrijker dat zoveel schrijvers in Nederland deze campagne omarmen. Met hun hulp krijgen we het voor elkaar!'

De lesmethode van Blink start bij de belevingswereld van kinderen. Dit startpunt maakt dat wat, waar of hoe je ook leest, de tekst beklijft en je nieuwsgierig wordt naar meer. Om dit invoelbaar te maken bij ouders en leraren staan in de campagne zinnen uit het werk van de schrijvers centraal. Zinnen die de fantasie prikkelen, nieuwsgierig maken en jongeren dus uiteindelijk moeten aanzetten tot meer lezen.

Anne Stokvis, hoofdredacteur van N=Content, zegt: 'In de campagne duiken we letterlijk in de belevingswereld van degene die de advertentie leest. We overtuigen hen niet zelf, maar zetten de zinnen van hun favoriete schrijvers, opiniemakers, muzikanten en wetenschappers in om de boodschap over te brengen. Zodat je nieuwsgierig wordt naar meer en de kracht van de lesmethode van Blink zelf ervaart.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken