McDonald's-kerstcampagne: missie geslaagd, maar weinig origineel

McDonald's-kerstcampagne: missie geslaagd, maar weinig origineel
  • Bureaus
  • 24 nov 2020 @ 06:01
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CampagnesFood

Net nu Nederland collectief klaar lijkt te zijn met het woord van het jaar, lanceert McDonald’s een nieuwe campagne waarin 'samen' centraal staat. Verantwoordelijk bureau TBWA\Neboko spreekt van 'een stukje positiviteit' – en dat is eigenlijk ook precies wat het is.

In de ‘Kerst vier je samen’-merkfilm van zelfbenoemd familierestaurant McDonald’s komen de vaste kerstcampagne-ingrediënten aan bod: familie aan tafel, onverwachte wending en happy end. Ironisch genoeg dezelfde formule waarmee Zondag met Lubach afgelopen weekend nog de draak stak.

In de film zien we een gezin dat samen aan tafel kerst viert. Wanneer de bordspelletjes op tafel verschijnen, staat jongste zoon Calvin op. Hij vertrekt naar zijn werkgever McDonald’s om samen met zijn collega's hun gasten een onvergetelijke kerst te bezorgen. Maar dan krijgt zijn kerstavond een onvergetelijke wending..., aldus de fastfoodketen.

De film blinkt niet uit in originaliteit, maar dat is wellicht het doel ook helemaal niet. Hoe cheesy ook: McDonald’s weet de kijker -of in ieder geval ondergetekende- een glimlach op het gezicht te toveren. En is dat niet precies wat ieder lovebrand wil zien te bereiken? Een Lamp zal de Mac met zijn kerstcampagne niet winnen, maar in zijn missie is het merk zonder meer geslaagd. Feelgood ten voeten uit.

Annemarie Swijtink, director marketing, communications & consumer insights bij McDonald's Nederland, zegt: 'Samenzijn en good times zijn belangrijke waarden voor ons en onze gasten. We laten met deze campagne zien dat McDonald's zoveel meer betekent dan lekker eten...'

Patritia Pahladsingh, managing director bij TBWA\Neboko, vult aan: 'De familiefilm brengt een stukje positiviteit en plezier. Deze ingrediënten passen goed bij McDonald's en in deze tijd hebben we daar allemaal wat extra behoefte aan.'

De campagne is sinds gisteravond op televisie te zien. Bekijk ‘m hieronder:



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken