[interview] Menzis beweegt Nederlander naar gezondere leefstijl

[interview] Menzis beweegt Nederlander naar gezondere leefstijl
  • Bureaus
  • 11 nov 2020 @ 14:56
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Campagnes

Zorgverzekeraar Menzis is in samenwerking met reclamebureau Roorda een nieuwe campagne gestart om de focus van Nederlanders op ziekte en zorg te bewegen naar focus op gezondheid en gedrag. Carolien Bos, manager marketing en sales bij Menzis, licht de campagne toe.

Menzis houdt zich dagelijks bezig met de vraag: hoe zorgen we ervoor dat de zorg in Nederland kwalitatief, bereikbaar en betaalbaar is, zo legt Carolien Bos uit. De zorgverzekeraar wil bovendien de ‘leefkracht’ van de Nederlanders versterken. Bos: ‘Leefkracht staat voor de positieve kracht van gezond leven. We willen de focus op ziekte en zorg bewegen naar focus op gezondheid en gedrag. We gaan dus ook preventief te werk. De vraag is niet alleen: hoe word ik ziek, maar ook: hoe blijf ik zo lang mogelijk gezond?’ Mentale fitheid is net zo belangrijk als fysieke, stelt Bos. ‘Denk aan meedoen in de maatschappij, het onderhouden van sociale contacten. Daar spelen we met de campagne op in.’

Belonen

De campagne, ontwikkeld door reclamebureau Roorda in Amsterdam, wordt uitgerold op televisie, radio, online, outdoor en in print. Onderdeel van de campagne is het online gezondheidsplatform SamenGezond, bestaande uit een app, website en webshop, waarop de gebruiker middels tips en adviezen gemotiveerd wordt om aan de slag te gaan met zijn eigen gezondheid. De app kent sinds het bestaan in 2017 inmiddels ruim 400.000 gebruikers. Voor SamenGezond werkt Menzis samen met onder meer het Kenniscentrum Sport en Bewegen, TNO, De Hartstichting en de Rijksuniversiteit Groningen. De gebruikers van de app hoeven niet verzekerd te zijn bij Menzis, benadrukt Bos, noch gebruikt Menzis deze gegevens voor eigen commerciële doeleinden. Bos: ‘Met zowel de campagne als de app willen we gezond gedrag motiveren en belonen, daar gaat het om. We willen bewustwording teweeg brengen.’

De campagne toont een selectie van initiatieven waarmee Menzis een gezonde leefstijl bevordert, zoals het eerder genoemde SamenGezond, dat Nederlanders helpt gezonde keuzes te maken. Daarnaast het Leefkracht-collectief, waar Menzis-leden een gezondheidscheck en voedingsadvies ontvangen en de Nationale Diabetes Challenge, waar wandelen als medicijn centraal staat. Er wordt gestart met het thema 'gezond & makkelijk', waarna tot het einde van het jaar 'gezond & voordelig', 'gezond & lekker' en 'gezond & gezellig' volgen.

Het juiste moment

Volgens Bos komt de campagne op het juiste moment. ‘Je ziet dat de maatschappij zelf al steeds meer naar een gezondere leefstijl toe beweegt. In het publieke debat ligt steeds meer de nadruk op gezondheid. Tegelijkertijd breng je niet van de ene op de andere dag verandering teweeg op dit vlak. Er bestaat geen businesscase voor preventie. Daar is tijd voor nodig. ’ Bovendien bestaan er nog altijd vooroordelen rondom gezond leven. Een gezonde levensstijl staat veelal bekend als saai, duur of lastig. Onterecht, vindt Menzis. 'Door in de campagne kleine voorbeelden te laten zien hopen we het beeld te keren. Denk aan van kleinere borden eten, lopen in plaats van fietsen naar de supermarkt. Het zit 'm niet in meeslepende bewegingen, maar juist in kleine veranderingen. Daar zetten we toe aan’, aldus Bos.

De zorg in combinatie met marketing wordt nog weleens verkeerd begrepen, zegt Bos tot slot. 'Alsof zorgverzekeraars zakkenvullers zijn. Raar, want we hebben überhaupt geen winstoogmerk. Maar dat maakt het ontwikkelen van campagnes weleens complex. Als zorgverzekeraar krijgen we vaak een stempel opgedrukt: jullie verzekeren zorg, klaar. Maar we doen veel meer. We spreken met zorgaanbieders en staan in contact met het sociaal domein. Zo werken we samen met gemeenten en regionale partners op het gebied van vroegsignalering en het preventiefundament. We hebben veel invloed en willen ook voorop lopen in deze beweging om mensen te helpen een gezondere leefstijl te vinden en zo Nederland gezonder te maken en het zorggebruik te verminderen.’

Gezondheidsplicht

Joeri Jansen (oprichter en creatief directeur Roorda): 'De campagne geeft mensen een helder handelingsperspectief; het vertelt echt iets nieuws over Menzis en maakt het merk ook relevanter. Deze tijd vraagt daar ook om. Practice what you preach. De zorg vraagt om een hervorming waarin we van herstellen naar voorkomen gaan en Menzis doet dat op veel niveaus. Bestuursvoorzitter Ruben Wesselaar pleitte recent voor een gezondheidsplicht in plaats van een zorgplicht. Ik vind dat ontzettend inspirerend. Maatschappelijke positieve impact maken zit intrinsiek in het Menzis-merk en de mensen die voor het bedrijf werken. Dat merk je in de hele samenwerking. Ze zijn echt betrokken en geven veel ruimte en vertrouwen in creatie.’

Dit artikel verscheen eerder in MT20.18.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken