Rutgers en Atria staan op tegen victim blaming
- Bureaus
- 9 nov 2020 @ 09:03
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 9 nov 2020 @ 09:03
- Lucas Boon
Veel slachtoffers van seksueel geweld krijgen te maken met ‘victim blaming’, waardoor zij zich opnieuw slachtoffer voelen en zelfs last krijgen van psychische problemen. Reden voor kenniscentra Rutgers en Atria om de campagne 'Zie je victim blaming? #Zegerwatvan' te lanceren.
De campagne is ontwikkeld door creatief bureau TheMerge in Amsterdam. Victim blaming is het psychologische verschijnsel waarbij de dader de schuld bij het slachtoffer legt. Bijvoorbeeld een verkrachter die zegt dat 'ze er zelf om vroeg'. Rutger is het Nederlands kenniscentrum rond seksualiteit, Atria is het kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis. Met de nieuwe campagne roepen beide stichtingen jongeren middels 'een duidelijk handelingsperspectief' op zich uit te spreken als ze victim blaming ervaren. In verschillende video's leren jongeren wat victim blaming inhoudt en hoe je er iets van kunt zeggen als je het meemaakt. Op generatiejaen.nl kunnen de jongeren speciale GIF- en stickersets downloaden om te reageren op victim blaming.
Maartje Puts, campaigner bij Rutgers, zegt: 'Door victim blaming krijgen slachtoffers twee keer te maken met geweld. Eerst overkomt hen een misdrijf zoals aanranding, vervolgens krijgen ze er ook nog eens zelf de schuld van. Dat moet stoppen, en daarom roepen we iedereen op er wat van te zeggen.
Frank Jockin, creative lead bij TheMerge, vult aan: 'Voor deze campagne hebben we nauw samengewerkt met jongeren uit de doelgroep. Dat was heel leerzaam. De gesprekken gaven veel nieuwe inzichten en ideeën. Gelukkig konden we de jongeren ook tussentijdse concepten en designs voorleggen, want anders hadden we zomaar de plank mis kunnen slaan. Onze taal is in ieder geval weer up to date. Fakka neef!'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing