MarketResponse-oprichter en 'consumentoloog' Brethouwer overleden
- Bureaus
- 11 feb 2021 @ 08:58
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PersonaliaMarketingOnderzoek
- 11 feb 2021 @ 08:58
- Peter van Woensel Kooy
Willem Brethouwer (63) was een van de pioniers op het gebied van professioneel marktonderzoek en is altijd een nieuwsgierige en erudiete inspirator gebleven voor bedrijven en organisaties.
Brethouwer begon zijn loopbaan in 1979 als marktonderzoeker bij Douwe Egberts in Utrecht. Na een jaar ging hij aan de slag bij Inter/View, een van de eerste grotere onderzoeksbureaus van Nederland. Met zijn Inter/View-collega Wim van Slooten richtte hij vervolgens in 1985 MarketResponse op (foto boven), een van de eerste geautomatiseerde marktonderzoeksbureaus op basis van telefonische datacollectie.
Altijd op zoek naar innovaties
MarketResponse maakte dankzij opdrachtgevers van bekende merken in een breed spectrum aan sectoren een grote groei door. Het bedrijf sloeg zijn vleugels internationaal uit naar onder andere België, Duitsland en de Verenigde Staten. Als creatief directeur was Brethouwer altijd op zoek naar innovaties op zijn vakgebied. Zo stond hij aan de wieg van het tot op de dag van vandaag in gebruik zijnde wetenschappelijke psychografische BSR-model dat volgens MarketResponse opdrachtgevers grip geeft op de leefstijlen van alle inwoners van Nederland.
Willem Brethouwer, oprichter en creatief directeur van MarketResponse, is op 7 februari 2021 overleden. Zijn bijnaam luidde de 'consumentoloog'.
Lees hier verder op de site van 'zijn' bureau
Willem Brethouwer
(foto MarketResponse)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- datacollectie
- Willem Brethouwer
- Wim van Slooten
- onderzoek
- marktonderzoeker
- 1985
- marktonderzoeksbureau
- Utrecht
- geautomatiseerd
- Inter/View
- Douwe Egberts
- MarketResponse
- Inter/View-collega
- telefonisch
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing