Reuben Alexander (Esprix): 'We gaan de creativiteit vieren’

Reuben Alexander (Esprix): 'We gaan de creativiteit vieren’
  • Bureaus
  • 11 feb 2021 @ 11:40
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Awards

Esprix-eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Reuben Alexander, juryvoorzitter in de categorie Do Good.

De Esprix is de vakprijs waarbij creativiteit net zo zwaar wordt gewogen als resultaat. Marketeers en creatieven kunnen tot woensdag 24 februari hun campagnes insturen. De uitreiking vindt plaats op donderdag 3 juni, locatie nader te bepalen.

Bij de Esprix tellen creativiteit en resultaat even zwaar mee. Is het resultaat in Do Good (voorheen Charity & Not for profit) niet veel lastiger te bewijzen?

Johan Cruijff zei altijd: goed spelen zonder resultaat is zinloos en resultaat zonder goed spel is saai. Bij de Esprix is dat niet anders: creativiteit en resultaat gaan hand in hand. Dat is ook waarom ik deze prijs zo leuk vind. 'Resultaat bewijzen' is trouwens altijd een dingetje in de reclamewereld. Voor mij persoonlijk gaat het bij de Esprix niet alleen maar om hoge resultaten. Want dat doodgegooi met cijfers is iets waar je op een gegeven moment scheel van gaat kijken. Een goed klein idee met mooie bescheiden resultaten heeft voor mij net zoveel waarde als een big budget-campagne met cijfers waarvan je de nullen niet kunt tellen.

Verwacht je dat coronajaar 2020 andere Do Good-campagnes heeft opgeleverd?

Het was natuurlijk een jaar dat van iedereen aanpassingsvermogen vergde en daarnaast bijzonder veel ruimte bood voor creativiteit. Hele branches die zichzelf opnieuw moesten uitvinden. Enorm veel mensen met kleine, verbindende en creatieve initiatieven, maar ook allerlei merken die er opeens achter kwamen dat ze een hoop meer waarde kunnen toevoegen dan ze dachten. Daarom verwacht ik inderdaad veel inspirerende inzendingen. En daar kijk ik nu al naar uit.

Waar ga je als juryvoorzitter extra goed op letten?

Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren. Ik ga dus vooral kijken naar werk dat jaloersmakend goed is gemaakt, zonder al dat zure reclamegelul. Het lijkt me dus fijn als dat de 'bril' is die we met z'n allen opzetten. Als we met veel aandacht en respect voor elkaar een aantal goed overwogen en fijne keuzes maken en als we leren van elkaar. En dat er genoeg gelachen wordt. Want het moet toch ook een beetje een feestje zijn.

Dit interview is onderdeel van een wekelijkse estafette, waarin de ene Esprix-juryvoorzitter drie vragen stelt aan de andere.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken