Smint geeft met AI app jeugd frisse boost

Smint geeft met AI app jeugd frisse boost
  • Bureaus
  • 4 feb 2021 @ 09:35
  • 15158 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

Met een op AI gestoelde app gaan Nederlandse rappers als Ali B. en Ronnie Flex jongeren helpen hun gevoelens te uiten door middel van het opnemen van een eigen rap.

Uit onderzoek van de initiatiefnemers, de digitale bureaus DotControl en Rockboost en pepermuntmerk Smint, blijkt een opvallend laag zelfvertrouwen bij de beïnvloedbare generatie-Z.

De WordSmint app gaat dit probleem te lijf. Het lage zelfvertrouwen wordt volgesn de initiatiefnemers voornamelijk veroorzaakt door social media, dat de jongeren een onrealistisch wereldbeeld geeft met perfecte plaatjes, succesverhalen en hoge standaarden.

Boost voor zelfvertrouwen

Digitale bureaus DotControl en RockBoost zagen het probleem ook bij henzelf op de werkvloer: ‘Jonge mensen als stagiaires worstelen vaak met hun zelfbeeld: ze voelen zich aan de ene kant zelfverzekerd, aan de andere kant erg onzeker,’ zegt initiatiefnemer Marcel van Zwieten. ‘Wij zijn met onze eigen onderzoekers in deze problematiek gedoken en bedachten een tool om de jongeren te helpen. We vonden in Smint de perfecte partner om de app mee te ontwikkelen, omdat zij zich met de handzame pepermuntjes en frisse adem al jaren inzetten om het zelfvertrouwen een boost te geven op momenten dat dat nodig is. Zo waren de krachten snel gebundeld.’

AI-technologie

Op basis van de muziek en songteksten van de Nederlandse hiphop scene van vandaag en het verleden helpt en begeleidt de WordSmint app jongeren om beter te worden in hoe ze zich verwoorden. Met behulp van artificial intelligence-technologie geven Ali. B, Ronnie Flex, Poke en Numidia als buddies persoonlijke en aanmoedigende aanwijzingen op het resultaat. Door algoritmes te koppelen aan innovatieve voice technologie kunnen teksten geanalyseerd worden op onder andere creativiteit, sentiment en flow. Deze data worden automatisch gekoppeld aan de artiest die het beste past, die de talenten helpen zich verder te ontwikkelen.

 Invloed van social media

Dat het lage zelfvertrouwen bij jongeren sterk beïnvloed wordt door social media, blijkt uit de cijfers: meer dan de helft (52%) is er minimaal drie uur per dag [1] mee bezig, waar ze idolen zien die een ‘perfect’ leven leiden. Uit onderzoeken [2] blijkt dat het volgen van aantrekkelijke leeftijdsgenoten en beroemdheden via social media voor tieners een veelgebruikte manier is om zich te vergelijken. In veel gevallen leidt dit tot een lager zelfvertrouwen en stress. Wat de jongeren niet zien, zijn de achtergrondverhalen van hun rolmodellen over de worsteling om die successen te behalen.

 Bekende woordkunstenaars

Rappers doen dit anders; zij uiten zich via hun muziek eerlijk over de hobbelige weg die ze moeten nemen om de top te bereiken. Ook in de Nederlandse hiphop gaan de verhalen over de strijd en de ontberingen die schuilgaan achter succes. In de WordSmint app motiveren de bekende Nederlandse rappers de jongeren dit ook te doen. Daarnaast vragen ze hun eigen achterban om ook mee te doen, door eigen filmpjes van de app te delen op hun social media met miljoenen fans, vooral via stories.

 ‘We hebben zelf eerst uitgebreid onderzoek gedaan voor dit onderwerp, ondersteund door wetenschappelijke onderzoeken. Daaruit blijkt dat generatie-Z in Nederland geleid wordt door de namen uit de Nederlandse hiphopscene. Tijdens het betrekken van verschillende artiesten bij het idee kwamen we erachter dat ze welwillend zijn jongeren te begeleiden in woordkunst. De naam is geïnspireerd op een bekende term uit de scene: ‘Wordsmith’, wat staat voor woordkunstenaar. Door de samenwerking met Smint werd WordSmint de naam van de app,’ aldus Marcel van Zwieten.

[1] Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/veel-jongeren-minimaal-drie-uur-per-dag-op-social-media/  

[2] Bron: Heuvelman, Fennis, & Peters, 2011      

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken