Ministerie van VWS: maak psychische aandoeningen bespreekbaar
- Bureaus
- 2 mrt 2021 @ 00:01
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Campagnes
- 2 mrt 2021 @ 00:01
- Lucas Boon
Zeven op de tien Nederlanders vindt dat vragen naar iemands psychische aandoening 'not done' is, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Een nieuwe overheidscampagne, ontwikkeld door reclamebureau Roorda, moet hier verandering in brengen.
Het betreft het vervolg op de langer lopende 'Hey, het is oké’-campagne van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). In een eerdere campagne van VWS (2018) lag de focus op depressie, daarna is de campagne verbreed met angst- en paniekstoornissen. De nieuwe campagne staat in het teken van psychische aandoeningen en is bedoeld om het stigma hierop weg te nemen en de drempel om erover te praten te verlagen.
Onderzoek van Motivaction laat zien dat de drempel om het gesprek aan te gaan over psychische aandoeningen voor omstanders groot is. Zeven op de tien mensen heeft het idee dat vragen naar iemands psychische aandoening of klachten te persoonlijk is. Slechts een kwart verwacht dat een persoon met psychische klachten het fijn vindt om erover te praten. En dat terwijl erover praten juist een eerste stap is naar herstel en ervoor kan zorgen dat klachten minder zwaar worden.
Joeri Jansen, creative director van Roorda, zegt: 'Met deze campagne laten we zien hoe psychische aandoeningen letterlijk en figuurlijk een gevoel van afstand kunnen creëren. Juist nu is het belangrijk dat we naar elkaar omkijken en we laten weten dat we er voor elkaar zijn. Het starten van een gesprek kan lastig lijken, maar dat hoeft het niet te zijn. Het begint met een simpel 'Hey...', de rest gaat vaak vanzelf.'
De campagne wordt uitgerold op televisie, social media en radio. Op heyhetisoke.nl vindt men onder meer tips om het gesprek over psychische aandoeningen aan te gaan. Bekijk de commercial hieronder:
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
- De marketingtransfers van week 10, 2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen: markt voor 'good food'...
- Voorjaarscampagne Hornbach zet lentegevoel centraal
- Gouden Loeki naar Hema en Hotel LAmour
- Praxis: ‘Van Grijs naar Groen’ is beter voor de kinderen
Laatste Nieuws
- [branded content] Mediahuis x Bever... 19-03-2024
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk... 18-03-2024
- Woedend wint Samsung Climate... 15-03-2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen:... 15-03-2024
- De marketingtransfers van week 11,... 15-03-2024
- Knorr zet groenten bovenaan in-game... 15-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing