Campagne Rabobank: praat over geld

Campagne Rabobank: praat over geld
  • Bureaus
  • 9 apr 2021 @ 05:41
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

Met de nieuwe campagne ‘Praten over geld’ van de Rabobank laat de coöperatieve bank zien dat praten over geld een belangrijke stap is naar een financieel gezonder leven. 180 Amsterdam tekent voor de executie.

Uit eigen onderzoek van de Rabo blijkt dat 39% van de Nederlanders gesloten is over geldzaken.

Terwijl praten over geld zorgt voor meer inzicht in je financiën waardoor je betere plannen kan maken voor nu en later. 180 Amsterdam ontwikkelde de campagne met voorbeelden die uit het leven gegrepen zijn en enerzijds laat zien dat veel mensen al goed op weg zijn en tegelijkertijd aanmoedigt om zelf ook vaker over geld te praten.  

In de tvc staan drie verhalen centraal waarbij praten over geld belangrijk is: een weduwe die door het overlijden van haar man voor een nieuwe financiële realiteit komt te staan, twee vrouwen die gaan samenwonen en samen met hun kinderen een nieuw samengesteld gezin vormen en een man die op zoek is naar werk en thuis de rekeningen ziet opstapelen.

Met het onderwerp ‘Praten over geld’ kiezen we bewust voor een toegankelijk onderwerp, dat veel mensen zullen herkennen.

Ingrid van der Chijs, content strategy manager bij Rabobank: ‘Met het onderwerp ‘Praten over geld’ kiezen we bewust voor een toegankelijk onderwerp, dat veel mensen zullen herkennen. Over geldzaken praten zou heel gewoon moeten zijn, maar toch doen we het vaak niet. We hopen daar met deze campagne verandering in te brengen, door situaties te laten zien waar bijna iedereen vroeg of laat een keer mee te maken krijgt en waarin praten echt helpt.’ 

Naast de doorvertaling van de tvc krijgt de campagne volgens 180 in de andere middelen meer diepte. In online video’s vertellen Rabo medewerkers vanuit hun eigen functie of nevenfunctie over de waarde van praten over geld. Ook ontwikkelde het bureau een extra campagnelaag met gespreksstarters die motiveren om het gesprek aan te gaan. Verder wordt er naast reguliere radio, een speciale Spotify uiting ingezet die inspeelt op het muziekmedium zelf, deze is vanaf 2 april live gegaan.   

Samen met Nibud en de leden van Rabobank is er bovendien een ‘Praten over Geld Challenge’ ontwikkeld.

Hiermee krijgt de consument zelf meer financieel inzicht en leert tegelijkertijd op een toegankelijke manier hoe je makkelijker het gesprek over geld voert met mensen in je omgeving. Marianne Bruijn, merkstrateeg bij Rabobank: ‘Het lijkt ons fantastisch als het gesprek over geld zich op deze manier als een olievlek over Nederland verspreidt.  Als coöperatieve bank vinden we het belangrijk om mensen te helpen een stap te zetten naar een financieel gezonder leven. Daarom mobiliseren we al onze 34.000 medewerkers en 2 miljoen leden om met mensen het gesprek over geld aan te gaan.’

De campagne loopt drie maanden en is een full out campagne bestaande uit ATL (Radio, TV, OOH, OLV), en een Social Media campagne. 

Creditlist

Klant: Rabobank 

Bureau: 180 Amsterdam

Production Company: CZAR Amsterdam 

Executive Producer: Karlijn Paardekooper 

Producer: Marius van de Weerd 

Production Manager: Clariet Vriesendorp 

Director: Marleen Jonkman 

DOP: Martijn Melis 

Fotografie: Ivo de Bruyn

Art Director: Danielle Schilling 

Mediabureau: PHD & Reprise 

Editor: Annelien van Wijnbergen 

VFX, Online: De Grot 

Grading: Joost Van Kerckhove @ Storm Postproduction 

Muziek: Massive Music

Artist & label: Dany & Hanin, 8ball Music 

Geluid: Studio Alfred Klaassen

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken