[afscheidsinterview] Frits Schuring (SAN): 'De SAN-site proberen te hacken bewijst eens te meer de waarde van deze award'

[afscheidsinterview] Frits Schuring (SAN): 'De SAN-site proberen te hacken bewijst eens te meer de waarde van deze award'
  • Bureaus
  • 10 jun 2021 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Interview

Frits Schuring (1955) was directeur/eigenaar van bureau Schuring Advertising te Amstelveen van 1986 tot september 2005. In dat laatstgenoemde jaar maakte hij de overstap naar de stichting SAN te Hoofddorp om projectmanager te worden en vier jaar later directeur. Na 16 jaar zwaait hij af bij de SAN. Een korte terugblik.

16 jaar SAN. Heb je aan een bepaald jaar een mooiste herinnering?
SAN bestaat sinds 1988, nu dus 32 jaar, en de laatste helft daarvan heb ik met veel plezier bij de SAN gewerkt. De eerste 4 jaar samen met Jan van Grondelle en de laatste 12 jaar als directeur samen met verschillende collega-projectmanagers zoals Sylvie Visser-Witkamp, Nadine Moritz en nu nog met Bo Kant-Hessels. Als ik moet kiezen, dan is het toch wel het 25-jarig bestaan van de SAN in 2013 met een SAN Jaarboek dat een echt collectors item is geworden met een cover met een ‘selfie’ in de vorm van een porseleinen tegel, vervaardigd door de oudste onderneming van ons land: Koninklijke Tichelaar uit 1572. Een selfie als metafoor voor het thema van dat jubileumjaar en Jaarboek: Hollandse Meesters in het licht van de toekomst. Het eerste exemplaar is toen uitgereikt aan Marjolijn Meynen, toen nog Hoofd Communicatie & Marketing van het Rijksmuseum. Met als kers op de taart dat dit unieke genummerde SAN Jubileum Jaarboek 2013 met nummer 001 zelfs is opgenomen in de collectie van de bibliotheek van het Rijksmuseum.

Heb je een smeuige anekdote?
Haha, elk jaar gebeuren er wel weer leuke, gekke, ontroerende of bizarre dingen, maar één ding springt er echt uit. In een bepaald jaar werden we gebeld door onze websitebouwer Kaliber. Het was een aantal dagen voor de gebruikelijke uitreiking van de SAN Accenten in mei en zij lieten ons weten dat er geprobeerd was onze website te hacken. Uiteraard om te achterhalen wie er een SAN Accent zou gaan winnen. Is gelukkig niet gelukt. De website stond wel al klaar in een beveiligde omgeving. Dat geeft toch aan hoe gewild deze award nog steeds is!

Wat betekent SAN voor jou?
Laat ik heel eerlijk zijn, in de tijd dat ik mijn eigen reclamebureau had, heb ik eigenlijk nooit ingezonden voor de SAN. Achteraf heb ik daar spijt van, want de SAN is echt een waanzinnig mooi instituut met eigenlijk maar één doel: kennis delen met elkaar, leren van elkaar en daarmee het vak verder brengen. En dat doen we bij SAN met een prijzenfestival - niets meer, maar zeker ook niets minder - op een SAN-waardige manier. Samen met elk jaar zo’n 250 gave vakmensen. Mensen die zich con amore en onbezoldigd als jurylid, juryvoorzitter, SAN-bestuurslid met hart en ziel inzetten. En ik mocht daar sturing aan geven als onafhankelijke leider binnen de stichting. Wat is er mooier!?

Hoe zwaar valt het afscheid?
Zoals vaker gezegd is dit eigenlijk de mooiste baan in de herfst van een carrière in de marcom-wereld, want je bent bezig met de mooiste campagnes en cases die elk jaar worden gemaakt. Je hoort en ziet al die verhalen daarover. Heerlijk en waardevol! Maar aan alles komt een eind en na 47 jaar werken is het mooi geweest en geef ik met een gerust hart het stokje over aan mijn opvolger Jeroen van den Brink, die samen met Bo Kant-Hessels de SAN weer een stap verder zal gaan brengen. Ook weer goed hoor, vers bloed! Maar nu antwoord op jouw vraag: ik denk wel dat ik het enorm zal gaan missen. Maar toch, na 16 jaar SAN is het goed zo.

Wat vind je van het huidige reclame/adverteerderslandschap, wat valt je op en dan ook in relatie tot jouw tijd als bureaudirecteur?
Tegenwoordig zitten de adverteerders echt in de regiestoel. Gezien de vele mogelijkheden, media, middelen en verschillende bureaus daarvoor. Vroeger zaten de bureaus meer in de leidende rol met alle disciplines in huis zoals bijvoorbeeld media. Maar het zijn ook golfbewegingen, want je ziet dat bureaus zelf ook weer media-advies gaan overnemen - inkoop is iets anders.

Wat is in jouw opinie de grootste uitdaging voor adverteerders anno 2021?
Zorg dat je als adverteerder die regierol blijft overzien en loop vooral niet achter elke hype aan. Doe het alleen als het echt zinvol is voor jouw product, markt en/of doelgroep. Blijf kritisch en versnipper niet teveel! Beter één ding heel goed doen dan veel half.

Wat ga je nu doen en stap je helemaal uit het wereldje?
Allereerst wil ik graag nog even alle mensen - juryleden, bestuursleden, sponsors, adverteerders, bureaus, media en alle trouwe leveranciers van de SAN - bedanken voor de enorm fijne samenwerking al die jaren. Het was een eer om samen met hen mijn steentje bij te mogen dragen aan ons prachtige vak!
Of het gaat lukken weet ik niet, maar ik heb mijn vrouw beloofd dat wij eerst een jaar lekker in ons huisje op Terschelling gaan zitten. Daar heb ik als klusser nog veel te doen, want stilzitten kan ik niet echt. Maar wie weet zegt zij wel na een half jaar: ga alsjeblieft weer wat doen, want ik word gek! We gaan het zien!

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 10, 2021. De fotografie (op de middelste foto na) is van de hand van Gerry Hurkmans.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken