Cloudfactory maakt campagne onpartijdige Epica Awards
- Bureaus
- 21 sep 2021 @ 10:21
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 21 sep 2021 @ 10:21
- Sjaak Hoogkamer
Met de tagline ‘No Bias. No Excuses’ (Geen vooringenomenheid. Geen excuses) wijst de campagne erop dat bureaus en merken bevooroordeelde juryleden of netwerkbureau-politiek niet de schuld kunnen geven als ze geen Epica Award winnen.
De campagne haakt humoristisch in op het feit dat de Epica Awards worden toegekend door internationale journalisten.
Julio Alvarez, creative director Cloudfactory: ‘Een van de dingen die de campagne (waarvoor de Spaanse productiemaatschappij Be Sweet Films de films maakte, red.) interessant maken, is dat ze de werkelijkheid reflecteert. Creatieven die in jury’s zitten gebruiken vaak het excuus dat ‘het merendeel van de juryleden van een concurrerend netwerkbureau was’ of iets dergelijks. Met dat gegeven zijn we gaan spelen en willen we een beetje provoceren.’
In een filmpje klaagt een bekend uitziende Fransman dat een rivaliserend netwerk de jury domineerde. Een Italiaanse creatief zegt dat zijn printidee goud zou hebben gewonnen - als een rivaliserend bureau niet een soortgelijk idee had ingediend, alleen met een case study. En een creatieveling klaagt dat haar film meer kans zou maken als haar klant een NGO was en geen bank.
Sandeep Chawla, managing director Cloudfactory, wijst erop dat terwijl creatieven worden betaald om creatieve oplossingen te ‘bedenken’, journalisten die de industrie verslaan perfect in staat zijn om baanbrekende ideeën te herkennen. ‘We hebben geen monopolie op creativiteit.’
Creatieve activisten
Cloudfactory versterkte zich begin juli met prijswinnende Spaanse team Julio & César, dat eerder onder andere voor het adidas football global account (bij TBWA\Neboko) en Philips global (bij Ogilvy Social.Lab) werkte.
Samen met Chawla zet het duo, dat zichzelf ‘creatieve activisten’ noemt, vol in op het creëren van een gedeelde cultuur met klanten. Dat doen ze door respect, eenvoud en vertrouwen (Respect, Simplicity and Trust / ‘RST’, red.) centraal te stellen in de manier waarop ze werken. Chawla: ‘Omdat dat creativiteit bevrijdt! En dat is waar wij goed in zijn. Daarom nodigen we klanten uit om ons uit te dagen met kleinere try-outs, in plaats van pitchprocessen en eventuele verplichtingen aan te gaan, om eerst de chemie te testen. Uiteindelijk hopen we gezien te worden als een speler die een industrie, waarin we allemaal het liefst zouden willen werken, mede ‘gereset’ heeft.’
Er kan tot 8 oktober a.s. worden ingezonden voor de Epica Awards: https://www.epica-awards.com/enter#call-for-entries
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing