Artbox: 'Productie van visual content zit in ons DNA'

Artbox: 'Productie van visual content zit in ons DNA'
  • Bureaus
  • 1 nov 2021 @ 09:49
  • 19757 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieConceptenMarketing

Geert Jansen is creative production director bij bureau Artbox, ‘centre for creation since 1976’. Iedere creatief weet dat je hier van alles en in de meest optimale staat kan vinden: op het vlak van illustratie, bewerking en animatie, getekend dan wel digitaal, gekoppeld aan toptalent en desgewenst een degelijk advies of complete strategie.

Hij startte aan de HKU en begon vanuit zijn studie met een studiegenoot een creatief productiebureau gestart, waaruit later design- en animatiestudio PlusOne is geboren. ‘In 2016 ben ik uit PlusOne gestapt en na een freelance periode ben ik bij Artbox gekomen om hier de productie te leiden en een inhouse animatiestudio op te bouwen.  En dat doe ik nog altijd.’

Kun je het ‘craftmanship’, de expertise van Artbox, in een paar regels beschrijven?

Artbox is een creative production agency. Productie van visual content is zit in ons DNA. Ondertussen is Artbox al 45 jaar actief in het reclamevak, en onze expertise is door ervaring breder dan productie alleen.  Onze expertise zit in matchmaking. De juiste partij voor de opdracht, of dat nu in conceptfase is of uitvoering.

Wat voor klanten trekt Artbox?

Van oudsher vooral bureaus, maar ook merken weten ons in toenemende mate te vinden. Steeds vaker hebben deze zelf creative teams in huis, maar wij bedienen hen ook als one-stop-shop waarbij we vanaf concept tot distributie campagnes uitvoeren.

Waarom heten jullie eigenlijk Artbox?

Eigenlijk heten we The Artbox. Toen we eind 2018 ons monumentale fabriekje op de Kruislaan renoveerden, kwam ik deze box (zie foto onder, red.) bij het opruimen tegen. Het was vrij letterlijk een artbox: een doosje waarin als een kaartenbak de portfolio’s van de artiesten in zaten. We hebben onze showreel en huisstijl een jaar lang gebaseerd op dit oude logo en onze legacy.... Stranger Things.

De communicatie-awards gaan vaak naar opdrachtgevers en grote bureaus. Jullie staan vaak op de aftiteling, hoe voelt dat?

Ik hecht persoonlijk weinig waarde aan awards. Belangrijker vind ik het dat je als maker trots bent op wat je hebt afgeleverd. Daarbij zijn er ook genoeg prijzen voor de makers voor de craftmanship. Deze zijn echter minder bekend , omdat adverteerders daar minder belang bij hebben. Het gaat immers uiteindelijk om de resultaten. En we hebben ongekend veel talent in Nederland. Dus ja, we kunnen ons ook zeker meten met concurrenten uit buitenland. Echter is Nederland een kleine markt en krijgt niet altijd iedereen de kans om te laten zien wat ze waard zijn. Het is wat lastiger om hier een portfolio op te bouwen.

Zijn jullie gespecialiseerd in de lokale markt en moet een internationaal merk dus in elk land dus op zoek naar een lokale partij?

Wij vertegenwoordigen artiesten en studio’s van Auckland tot Buenos Aires. Natuurlijk verschillen culturen en smaken. Noord Europese stijl is al heel anders dan Zuid-Europees, en dus vindt een artiest niet altijd aansluiting bij een merk. Onze expertise is een briefing lezen en de juiste aansluiting vinden, en dat doen we voor internationale klanten.

Hebben jullie wel eens ruzie met de opdrachtgever?

Vrijwel nooit. Geen echte ruzie. We zijn ook ingericht en erop gericht om altijd oplossingen te vinden. Creatie is altijd een samenwerking en dat geeft weliswaar weleens wrijving, maar zo zeggen we ook altijd: ‘zonder wrijving geen glans’.

 Hoe marketen jullie jezelf, hoe komt Artbox aan new business?

Op tal van manieren. We geven presentaties, zijn actief op social media, bezoeken evenementen waar we bureaus en adverteerders vinden zoals LeBook en Cannes, en bezoeken evenementen waar we nieuw talent vinden. We organiseren ook zelf evenementen zoals ‘Howwow’, waar we de top-craftmakers een podium geven om te vertellen hoe iets tot stand is gekomen.

Bevalt jullie nieuwe stek op de Kuiperbergweg in Amsterdam?

Uitstekend, maar we  missen wel de stad. En ik denk dat iedereen wel levendigheid mist na het afgelopen anderhalf jaar. Plannen zijn in de maak, onze ambities zijn onverminderd groot.

(PvWK, foto: Geert Jansen)


De originele artbox die leidde tot de bureaunaam Artbox

EXPERTISE: creative content production
AMBITIE: one-stop-shop van strategie/concept tot distributie
FTE: 10
STANDPLAATS: Amsterdam
KLANTEN: Bureaus en merken (lange lijst)

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2021, met als thema 'Ode aan de makers'.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken