Greenpeace organiseert de Vieze Verkiezing

Greenpeace organiseert de Vieze Verkiezing
  • Bureaus
  • 28 okt 2021 @ 09:51
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Vieze Verkiezing betreft de meest ‘brutale’ fossiele reclame van het jaar. Zaterdag 30 november start de nominatieronde waarin 'iedereen de meest absurde, ouderwetse, belachelijke, fossiele reclame van 2021 mag nomineren.'

Met De Vieze Verkiezing wil Greenpeace laten zien 'dat reclame voor klimaatschade echt niet meer van deze tijd is.'

‘Tabaksreclames zijn al 20 jaar verboden. Waarom mogen de grote aanjagers van de klimaatcrisis, die nota bene nog meer gezondheidsschade aanrichten, wél doorgaan met adverteren?’,  zegt Faiza Oulahsen, hoofd Klimaat & Energie bij Greenpeace. ‘Met de miljardenbudgetten voor marketing blijven fossiele bedrijven inzetten op een fossiele toekomst, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Samen met duizenden supporters gaan we laten zien dat dit niet normaal is.’

De klimaatcrisis neemt volgens Greenpeace steeds extremere vormen aan, en toch lijken ‘vieze’ reclames voor spotgoedkope vliegvakanties, slurpende SUV’s en CO2-neutraal rijden niet uit het straatbeeld weg te slaan. Oulahsen: ‘Deze reclames van grote vervuilers zoals olie-, kolen-, gasfabrikanten en fossiele vervoerders, zoals luchtvaartmaatschappijen en vakantieaanbieders, hebben veel invloed en zijn een rookgordijn voor klimaatschade.’

Reclame en sponsoring fossielvrij maken is volgens de milieuorganisatie een stap in de richting om compleet te stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen.

Begin oktober heeft Greenpeace een burgerinitiatief gelanceerd voor een Europees verbod op fossiele reclames en sponsoring. Inmiddels hebben al meer dan zestigduizend mensen dit wetsvoorstel voor de EU gesteund.

Vanaf zaterdag 30 oktober kunnen ‘vieze reclames’ genomineerd worden door een reclame in te zenden naar viezeverkiezing@greenpeace.nl of om de ‘vieze reclame’ op Instagram, Facebook of Twitter te plaatsen met de hashtag #viezeverkiezing. Nomineren kan tot 14 november. In de week van 15 november worden de nominaties bekendgemaakt en vanaf dat moment kan er worden gestemd op de vijf kanshebbers. Eind januari wordt de winnaar van De Vieze Verkiezing 2021 geheel op Greenpeace-wijze verrast.

fotocredits: Marten van Dijl / Greenpeace

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken