[Mijn Marketing] Arthur Schotsborg

[Mijn Marketing] Arthur Schotsborg
  • Bureaus
  • 29 okt 2021 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

De Amsterdamse bureaus LDJ Tech PR en This Agency bundelden onlangs hun krachten in strategische communicatie en PR, branding en (digital) marketing. Arthur Schotsborg is mede-eigenaar van This Agency: ‘Nieuws verteer je makkelijker via humor.’

TWILIGHT ZONE
Arthur Schotsborg, afgestudeerd in Moderne Geschiedenis aan de UvA, begon zijn loopbaan bij TBWA\ en startte daarna een creative- en copy agency: Escobar en Escobar C, huidige naam Tekstwerf. ‘Na tien jaar ben ik er uitgestapt om te gaan freelancen. Vervolgens heb ik een zijsprong gemaakt naar de mode-industrie via SuperTrash naar G-Star Raw. Daarna weer een tijd gefreelancet in Amsterdam en Antwerpen en vervolgens een paar jaar in de creative hub van IPG Mediabrands - Initiative - gewerkt. Toen weer freelance een project gepitched bij Studio Roosegaarde. En ineens was er Covid….in deze twilight zone was het even resetten en heb ik Ingmar Larsen - mijn compagnon - en Reinjan Prakke (regisseur bij Chapter; check zijn podcast Het Nieuwe Geld) ontmoet in een hang-out voor een diversityproject. Fast forward: Ingmar vroeg op een gegeven moment of ik mee wilde pitchen op een e-bikemerk. Die pitch hebben we gewonnen. Kort daarna heb ik me aangesloten bij This. De werkzaamheden bij This combineer ik met mijn activiteiten als partner in een tech start-up.

TROTS
We zijn nog geen jaar onderweg, dus veel van ons werk is nog is in progress. Momenteel werken we bijvoorbeeld samen met DotControl aan een platform en een geïntegreerde campagne om onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen, overal in de wereld. Een super ambitieus project met de overtuiging dat educatie, van primair tot voortgezet onderwijs, van muziekles tot vrijetijdseducatie voor alle kinderen en volwassenen op de wereld eenvoudig toegankelijk moet zijn. Verder was de introductiecampagne van BlueMovement in Duitsland een mooie ronde start.

BAD ASS
Het Chinese Shein is de Usain Bolt van fast retail en het snelst groeiende e-commercebedrijf ter wereld. Shein had in 2020 zo’n 10 miljard dollar aan inkomsten en is de afgelopen acht jaar met meer dan 100 procent gegroeid. Shein verkoopt in bijna elke grote markt ter wereld en is alomtegenwoordig op Instagram en TikTok: van Addison Rae en Katy Perry tot Lil Nas X; ze hebben allemaal bijgedragen aan Shein’s megasucces bij met name Gen Z. Wat Shein speciaal maakt, is de doorlooptijd van trend naar collectie naar markt. In het huidige tijdperk van A/B-tests, big data, AI-algoritmen, computervisie en geautomatiseerde supply chain cloudsoftwaresystemen, heeft Shein een ultrasnel online systeem ontwikkeld dat niet afhankelijk is van persoonlijke relaties of het instinct van een founder, maar in plaats daarvan verwerkt het bedrijf enorme hoeveelheden data om veranderingen in modetrends wereldwijd in real time te volgen en direct op te volgen. Shein test dagelijks enorme aantallen SKU's en werkt ordernummers op honderden fabrieksvloeren in real time bij, op basis van website- en in-app-gebruikersgedrag. De tijd tussen ontwerp en productie is teruggebracht van zon drie weken naar slechts drie dagen! Shein definieert eigenlijk zijn eigen categorie: Real Time Retail. Dat is bad ass. De keerzijde is dat de sustainable value proposition minder indrukwekkend is. In het licht van een existentiële crisis is dat natuurlijk niet goed.

SLECHTE MARKETING
Pushmarketing op producten of diensten die totaal niet relevant zijn. Ik vind displaymarketing sowieso lastig. En te pas en te onpas generieke influencers pluggen in een mediastrategie.

NIEUWS IN 8-BIT
The 8-Bit Journo van Vice Media & Webchutney vind ik slim en krachtig in zijn eenvoud en als signaalfunctie. Goede reclame voor het vrije woord. Jammu en Kasjmir hadden te maken met een communicatie-blackout. Mobiele netwerken en internettoegang werden wettelijk ingeperkt door de Indiase regering. Na hervatting van sms-diensten werd het nieuws getransformeerd naar 8-bit-nieuwsberichten, om zo een generatie - vooral jonge - Kasjmiri’s op de hoogte te houden en met elkaar contact te brengen. Ze maken slim gebruik van het medium, maar deze campagne is natuurlijk ook een signaal naar autoritaire, regressieve regimes dat censuur nooit waterdicht is.

BOEK EEN RAPPER
‘Ergeren’ is een groot woord. Wat onbegrip misschien…Ik ben in Rotterdam opgegroeid in een levendige hiphop-scene van het eerste uur. Ook zelf meegedaan aan break dance-wedstrijden. Die wereld gaat me aan het hart. Ik begrijp dat het genre geworteld is in de jongerencultuur en dat marketeers, strategen en creatieven dan snel roepen: boek een rapper. Maar dan denk ik meteen aan een quote van David Byrne die het fenomeen scherp heeft verwoord: 'I find rebellion packaged by a major corporation a little hard to take seriously.’ Het voelt vaak geforceerd als een merk niet van oorsprong geworteld is in een specifieke jongerencultuur, zoals bijvoorbeeld Patta of Supreme dat wel zijn….Hiphop blijft voor mij toch onlosmakelijk verbonden met rebellie en anti-establishment. Een kwestie van geloofwaardigheid.

UITDAGING
Een steeds dynamischer speelvlak, waardoor je afhankelijker bent van verschillende expertises en disciplines en daardoor met meer partijen moet samenwerken om tot iets te komen. Moeilijker om focus te houden. En specifiek de wisselwerking tussen AI enerzijds en menselijke, strategische en creatieve input anderzijds. Hoe bewaak je de juiste balans?

MERK
Supreme, van oorsprong een skate brand. Persoonlijk omdat ik zelf veel heb geskatet en ik vind hun collecties en samenwerkingsverbanden goed. En vanuit merkperspectief, omdat Supreme altijd het ritme van zijn eigen trommel heeft gevolgd. Sinds 1994, toen James Jebbia de deuren opende van de eerste winkel in Lafayette Street in New York City met als doel om kwaliteitsproducten en een safe haven voor NY skaters te bieden, heeft Supreme altijd geweigerd om zich in een hokje te laten stoppen. Hoewel het merk dat nooit van plan was, werd het al snel een lieveling van de mode-industrie door de gedurfde collecties, waarbij Supreme vaak het randje opzocht, zoals de F*ck Nike-capsulecollectie. Je zou kunnen zeggen dat het sindsdien niet meer het merk is dat het vroeger was vanuit een puristisch standpunt en omdat het prijs -en artikeltechnisch inmiddels moeilijk bereikbaar is na de investering van de Carlyle Group in 2017 en - later - de overname door onder andere VF Corporation in 2021, maar dat betekent niet dat het merk zijn wortels uit het oog verloren heeft. Het is makkelijk om te zeggen dat dingen vroeger beter waren in plaats van veranderingen te accepteren en te waarderen en een merk trouw te blijven terwijl het groeit, meandert en bloeit. Wat mij betreft is die rough Manhattan energy nog steeds aanwezig en is Supreme nog steeds diepgeworteld in de skate/jongerencultuur. Het merk bewijst dat die roots een anker zijn en geen belemmering om zich - cross category - steeds weer te voeden en ontwikkelen via samenwerkingen met gelijkgestemde merken en artiesten. Supreme heeft zich feitelijk ontwikkeld tot een aspirationeel merk. Een gezonde en indrukwekkende merkcyclus wat mij betreft.

HUMOR
Ik consumeer veel sport - en filmstreamingsites. Daarnaast kijk ik op YouTube nieuws via shows van Stephen Colbert, Bill Maher, Trevor Noah en Jimmy Kimmel en Zondag met Lubach via NPO online. Nieuws verteer je makkelijker via humor. Verder de Parool-app voor lokaal nieuws. Soundcloud en NME voor het checken van nieuwe muziek & muzikanten. YouTube Music voor muziekvideo’s. Voor specifieke onderwerpen vaak podcasts en platforms uit een inmiddels oneindige bookmark list, zoals Designboom, Designarmy, Hubspot Marketing, The Drum, High Snobiety, The Berricks, Hiphopdx en Tumblr voor inspiratie en informatie.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken