Onbekende vogels krijgen een half miljoen voor zelfpromotie

Onbekende vogels krijgen een half miljoen voor zelfpromotie
  • Bureaus
  • 20 okt 2021 @ 09:41
  • 23333 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieOutdoor

De Vogelbescherming heeft een campagne gewonnen op grote digitale schermen van Ocean Outdoor in 20 steden. Het vergroten van de bekendheid van bescheiden en verdrukte vogels naar concept van KesselsKramer staat hierin centraal.

Wat begon met een idee van communicatiebureau KesselsKramer, dat met een zelfbedachte briefing aan de slag ging, monde uit in grote winst voor bescheiden en onbekende vogelsoorten. Onder het mom van ‘bekend maakt bemind’, ontstond het idee om voor bescheiden vogels onbescheiden veel aandacht te zoeken. Vogelbescherming raakte enthousiast en samen werd besloten het idee in te zenden voor de Ocean Outdoor Digital Creative Competition Amsterdam, in de categorie non-profit. Met de eerste prijs, van 500.000 euro aan mediawaarde, als resultaat.

Bescheiden vogels
De stadse mens kent momenteel meer automerken dan vogelsoorten, wat een ongunstige ontwikkeling is voor de onbekende soorten. Onder andere verstedelijking, recreatiedruk en grootschalig agrarisch grondgebruik maken het leefgebied van veel vogels in Nederland steeds kleiner. Ze komen in de verdrukking en verliezen aan zichtbaarheid. Maar hoe groter de bekendheid van iets, hoe groter de waardering ervoor, aldus reclamewetenschappers. En waar men waardering voor heeft, daar is men zuinig op. Reden te meer om digitale buitenreclame – dat immense bewegende beelden kan vertonen – in te zetten voor deze campagne om de soorten die het nodig hebben bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.

Campagne
In de uitingen laten verschillende vogels, zoals onder andere de grauwe klauwier en de tureluur, zich van hun mooiste en meest iconische kant zien, alsof het een reclame voor de nieuwste smartphone betreft. Zo vangen ze de aandacht van een breed publiek en helpen ze de vogelkennis van voorbijgangers te vergroten. Bekendheid met en kennis over vogels zijn de eerste stappen richting bescherming. En dat is nodig om de verscheidenheid van soorten in stand te houden voor een gezonde leefomgeving en biodiversiteit in Nederland.

Mijnvogelvinder.nl
Vogelbescherming heeft voor wie – na de eerste kennismaking met de vogels – een stapje verder wil gaan, de online tool mijnvogelvinder.nl gelanceerd. Deze handige web-app laat binnen een handomdraai zien welke vogelgebieden in de buurt van de gebruiker zijn, welke vogels daar te ontdekken zijn, hoe ze herkend kunnen worden en welke geluiden ze maken. Het vormt een goede compensatie voor de dalende aandacht die er binnen het onderwijs is voor vogelsoorten.

'De competitie was een uitgelezen kans om de kwetsbaarheid van bedreigde vogels op een andere, positieve manier te belichten', aldus Matthijs de Jongh, partner bij KesselsKramer. 'Dat begon bij ons met de vraag wat deze vogels zélf zouden doen om hun naamsbekendheid en waardering bij een breed publiek op te krikken. Hierbij volop gebruikmakend van de stadslocaties en digitale mogelijkheden die de enorm grote schermen bieden. Het feit dat de jury de inzending omschreef als een ‘cadeautje voor het publiek’ was een fantastische stimulans.'
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken