[interview] Esprix Awards 2022: vanaf 4 januari inschrijven

[interview] Esprix Awards 2022: vanaf 4 januari inschrijven
  • Bureaus
  • 23 dec 2021 @ 10:24
  • 23928 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Er kan binnenkort weer worden ingeschreven voor de Esprix Awards. Net voor kerst spreken we Jacqueline Smit (voorzitter) en Jur Baart die samen het bestuur van de Esprix Awards vormen. Ook juryvoorzitter Edward van de Ridder schoof even aan.

2021 was wederom een bijzonder jaar. Hoe heeft dit invloed op de Esprix Awards?
Jacqueline Smit (m. op foto boven): ‘Esprix staat altijd open voor de ontwikkelingen in de markt. Zo zien we commerciële bedrijven steeds vaker maatschappelijke initiatieven ontwikkelen. De categorie ‘Do Good’ is daarom opgesplitst tussen Business for Good voor de commerciële inzenders en Charity & Not for profit voor non-commerciële inzenders.’ 

Daarnaast is er een geheel nieuwe categorie: Business Concepts. 

In deze categorie is de Esprix met nadruk niet op zoek naar campagne-ideeën, maar naar innovatieve, creatieve concepten die het hart van de bedrijfsvoering raken. Dit kunnen nieuwe bedrijfsconcepten zijn, maar ook commerciële ideeën die zorgen voor groei, of andere innovatieve concepten op het gebied van organisatie, werkprocessen en klantervaring.

De nadruk in deze categorie ligt – in tegenstelling tot de andere categorieën - voor 70% op de creativiteit.

Effectiviteit telt voor 30% en kan niet alleen gaan om aantoonbaar resultaat, maar ook om een overtuigend uitgewerkte businesscase met duidelijke hypothesen of validatie van een prototype.
 
Jur Baart (l. op foto boven): ‘We kijken bij de Esprix altijd naar de beste campagnes van het jaar en die willen we in de spotlights zetten. Bij het bepalen wat het beste werk was in 2021 kijken we zowel naar creatie als resultaat. Dit zijn de 2 pijlers waarop al het werk wordt beoordeeld. Alleen bij de nieuwe categorie Business Concepts en ook de categorie Small Budget telt creativiteit zwaarder, omdat het resultaat voor die categorieën soms lastiger te meten is. Tot 15 februari kunnen bureaus en merken hun campagnes insturen. Na het jureren kunnen we de balans opmaken hoe marketingjaar 2021 was.’ 
 
In de jury zelf is er sprake van een behoorlijke nieuwe aanwas. Wat is hiervan de reden?
Edward van de Ridder (r. op foto boven): ‘Net zoals voorgaande jaren kijken we elk jaar naar de samenstelling van de jury. Het is belangrijk om te zorgen dat alle perspectieven in de jury vertegenwoordigd zijn. Dit jaar hebben we bij de selectie van de juryleden extra gelet op die diversiteit. Zodat we in de jurydiscussie de cases niet alleen bekijken vanuit het perspectief van adverteerders en reclamebureaus, maar ook vanuit media, mediabureaus, PR-bureaus en productiebureaus. Een goede combinatie van ervaren creatieven, strategen en adverteerders. Dit jaar hebben we ook twee nieuwe juryvoorzitters: Gerben Walt Meijer (Samsung) voor de categorie Business to Consumer en Sander de Bruijn voor de categorie Business to Business & Employee experience.’ 
 
Hoe gaan jullie om met Covid in 2022 wat betreft jurering en uitreiking?
Baart: ‘De jurybriefing zal in januari online plaatsvinden in kleine groepjes. De eerste juryronde is bij de Esprix Awards altijd online; daar worden de cijfers per case gegeven. En dan komen de jurydagen. Die staan gepland voor begin april. Als we op dat moment nog steeds niet bij elkaar kunnen komen, kunnen we ook deze ronde makkelijk online organiseren.’

Smit: ‘De uitreiking zal 19 mei zijn. We hopen dat we dit weer live kunnen doen natuurlijk. Vorig jaar konden we net live, precies tussen alle lockdowns in. Dat was een memorabel moment bij Felix Meritis voor de makers van het beste werk.’ 
 
Meer informatie: 
www.esprix.nl
Marieke Dekkers

info@esprix.nl

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken