Familie centraal in merkcampagne SOS Kinderdorpen

Familie centraal in merkcampagne SOS Kinderdorpen
  • Bureaus
  • 8 dec 2021 @ 17:15
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Brand building agency And Now This heeft in samenwerking met Marc Oosterhout voor SOS Kinderdorpen een nieuwe positionering ontwikkeld: alles draait voortaan om familie.

SOS Kinderdorpen wil graag het merk versterken om de breedte van het werk van de organisatie bekender te maken.

Janet Tuinstra, Hoofd Corporate Communicatie SOS Kinderdorpen: ‘Iedereen kent ons van de dorpen: kinderen die er alleen voor staan, krijgen daar een nieuwe familie. Maar SOS Kinderdorpen doet zoveel meer dan dat. Liever zorgen we er tegenwoordig voor dat kinderen bij hun eigen familie kunnen blijven wonen. Daarom steunen we ook kwetsbare families met bijvoorbeeld opleidingen en banen. Want SOS Kinderdorpen gelooft: vanuit een liefdevolle familie hebben kinderen nog meer kans op een betere toekomst.Veel mensen weten dit niet. We merkten dat onze geholpen naamsbekendheid hoog was, maar de spontane naamsbekendheid achterbleef.’

Liever zorgen we er tegenwoordig voor dat kinderen bij hun eigen familie kunnen blijven wonen.

Jeroen de Korte, medeoprichter And Now This: ‘Marc, met wie we regelmatig samenwerken, heeft de basis gelegd voor de merkstrategie en heeft ons vervolgens benaderd om de herpositionering verder te ontwikkelen. We willen er met de campagne voor zorgen dat SOS Kinderdorpen geassocieerd gaat worden met één woord: familie. Van tvc tot website, van social media tot collectant, telkens als mensen in contact komen met het merk, willen we dat ze daaraan denken. Vandaar ook de nieuwe merkregel: De kracht van familie.’

Animatie is spannende keuze

De geïntegreerde campagne, die tot medio volgend jaar loopt en te zien en te horen is op tv, radio, online, via social media en dagbladen, draait om animatie. Tuinstra: ‘De keuze voor animatie is een spannende keuze, want doorgaans laten goede doelen in hun campagnes kinderen in schrijnende situaties zien, wat een erg doeltreffende methode is. Maar wij willen kinderen in onze zorg niet gebruiken voor onze massamediale campagnes.’

Paul Bakker, tevens medeoprichter And Now This, vult aan: ‘Omdat SOS Kinderdorpen wereldwijd actief is wilden we families uit verschillende culturen een podium geven en zo laten zien dat familieliefde universeel is. We zien families uit alle windstreken Happy Birthday zingen, in hun eigen taal en met hun eigen tradities – daar hebben we uitgebreid research naar gedaan. Dit vormt de basis van de campagne die we hebben doorvertaald naar dagbladadvertenties, radiocommercials en social media posts.

Credits

Client: SOS Kinderdorpen, Janet Tuinstra, Maarten Nederkoorn, Wies Engel, Willemijn van Benthem

Agency: And Now This

Creative Directors: Paul Bakker, Jeroen de Korte

Agency Producer: Tamara Wezeman

Assistant Producer: Nadya Sastrohardjo

Strategy: Marc Oosterhout

VFX Production Company: Ambassadors

Director: Nick Groeneveld

Creative Lead: Justin Blyth

Producer: Jade Durbecker, Sophie van Kooten

Project Manager: Wiarda Postma

Lead Designer & Character Design: Maureen van der Hout

Senior Designer, Layout & Storyboard: Rachelle Slingerland

2D Animation: Midhat Avdagic, Rink Hof

Editor: Oscar Marmelstein

Colorist: Matt Hare

Audio Production Company: Public Audio

Sound Designer: Joep Meijburg, Ed Meijaard

Composer: Sebastiaan Roestenburg

Senior Producer: Zoë de Regt

Artist Manager: Marissa Zandvliet

Voice-over: Edson da Graça

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken