Creatief topteam Joe Public Antwerpen bekend

Creatief topteam Joe Public Antwerpen bekend
  • Bureaus
  • 14 apr 2022 @ 08:31
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Een van de meest bekroonde creatieve teams van België, Manuel Ostyn (r. op foto) en Pieter Staes (l.), gaat vanaf 2 mei samen met strategy director Mélanie Dalla-Riva (zie foto hieronder)de vestiging van Joe Public in Antwerpen/België leiden.

Het drietal stapt over van Wunderman Thompson, waar Staes en Ostyn de rol van executive creative directors voor hun rekening namen. Mede dankzij hun creatieve leiding groeide het volgens het bureau ‘uit tot een van de grootste creatieve bureaus van België.’ In hun carrière won het tweetal meer dan 200 nationale en internationale prijzen, waaronder 11x een Cannes Lion en meermaals (Digital) Agency of the Year. Hun loopbaan begon bij Duval Guillaume en leidde via LDV United en Mortierbrigade naar Wunderman Thompson.

Joe Public heeft al vestigingen in Zuid-Afrika en Nederland. Beide werden in eigen land bureau van het jaar en het bureau in Johannesburg staat op nummer 37 van beste bureaus wereldwijd.

De komende jaren zullen ze het succesvolle Take-Away Advertising model internationaal gaan uitrollen, waarbij België de eerste stap vormt. Digitale bureaugroep Springbok investeert ook in de nieuwe loot.

Met beide bureaus en de digitale expertise van Springbok achter zich heeft het Belgische Joe Public naar eigen zeggen ‘meteen de slagkracht van een groot bureau.’

Ostyn: “Ik vond het altijd al merkwaardig hoe weinig creatief bureaus kunnen zijn in de haast jaarlijkse trend van het “heruitvinden” van zichzelf. Ik was dus meteen gecharmeerd door de nuchtere Take-Away aanpak. Een verademing die getuigt van creatieve durf, de oprichters in Nederland, Antoine en Jeroen, hadden meteen mijn respect. Maar volgens mij is dit ook een pretentieloze aanpak die alle zuurstof biedt aan creativiteit om z’n absolute economische meerwaarde te bewijzen. En dat doe ik graag.’

Dalla-Riva: ‘Ook niet onbelangrijk binnen het model: geen pitches. Klanten zijn vrij om te komen en gaan. We hebben uiteraard liever dat ze komen en blijven want we bouwen graag mee aan merken. Maar daar dragen pitches en vaste contracten niet aan bij. De constante stroom van pitches zorgt er alleen voor dat je op het einde van de rit duurder bent als bureau en dat je bovendien je beste mensen minder kan inzetten op bestaande klanten. Op zich een rare strategie.’

Staes: ‘Doordat klanten kiezen wat ze willen van het menu en een week later al het gevraagde denkwerk gepresenteerd krijgen, moet elke opdracht de aandacht van een pitch krijgen. Die energie aanwenden voor echte campagnes in plaats van pitchconcepten die nooit uitkomen, daar kan je als creatief alleen gelukkig van worden.

De kantoren in Zuid-Afrika en Nederland bewijzen ook dat het model werkt, niet onbelangrijk. Maar dat kan natuurlijk niet anders in een netwerk waar creatieven en strategen het voor het zeggen hebben, dat zegt onze strategie afdeling toch. Ik kan het als creatief alleen beamen

Antoine Houtsma (Creatief directeur en co-founder): ‘We zijn enorm gelukkig dat Belgische toppers als Pieter, Manuel en Mélanie hebben gekozen voor Joe Public, zeker gezien hun voorliefde voor ideeën die elke vorm aan kunnen nemen, van euromunten met vermiste kinderen op en tv-programma’s op National Geographic tot fietsen ontwerpen om auto’s te verkopen en apps maken om veiliger aan sexting te doen.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken