Vrouwvriendelijk biertje moet bierreclame unstereotypen
- Bureaus
- 4 apr 2022 @ 10:58
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 4 apr 2022 @ 10:58
- Sjaak Hoogkamer
In ruil voor de nieuwe positionering van Bruut Bier ‘betaalde’ de speciaalbierbrouwer vrouwenbureau Calamity Jane met een eigen biertje.
Brouwer Sander van Engelen van Bruut Bier ontwikkelde het bier: ‘Calamity Jane-bier past perfect bij onze nieuwe positionering: Bruut wil namelijk sociale impact wil maken. Zo richt Bruut zich niet alleen op bierdrinkende mannen, maar op iedereen. Daar hoort non-stereotiepe communicatie bij.’
Dit voorjaar is Calamity Jane Bier op de tap en op fles te krijgen in geselecteerde horeca en retail. Reclamebureau Calamity Jane deelt mee in de opbrengst.
Kiona de Vries, medeoprichter van Calamity Jane: ‘Met ons bier willen we het grootste reclamecliché allertijden doorbreken: dat bier een mannenproduct is. Bierreclame moet anders, minder vrouwonvriendelijk en niet alleen op mannen gericht. Calamity Jane-bier moet mensen aan het denken zetten over stereotypen in advertising. Want dat is onze missie: unstereotyping.’
Op het etiket en viltjes worden bierdrinkers die zich niet in stereotiepe bierreclame herkennen, opgeroepen om een foto te delen met de hashtag #letsunstereotypebeer.
‘Zo verzamelen we bewijs dat bierliefhebbers niet altijd in dat klassieke mannenhokje passen. Én samen een biertje drinken is een mooi excuus om over dit onderwerp in gesprek te gaan: om het te hebben over hoe mensen zichzelf graag in advertising gerepresenteerd zouden zien. Op dit moment praten we met de Radboud Universiteit over de mogelijkheid om hier een onderzoek over merkbeleving en stereotypen aan te koppelen.’
Geerke Catshoek, medeoprichter van Calamity Jane: ‘Daarnaast is Calamity Jane bier ook gewoon goede reclame voor ons – qua zichtbaarheid. Hopelijk leidt dat ertoe dat steeds meer merken inzien dat unstereotyping, door bijvoorbeeld een positievere merkbeleving, ook commercieel gezien flink wat kan opleveren.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing