AdGreen beperkt milieuschade bij film- en fotografieproducties - lancering Ad Net Zero Awards
- Bureaus
- 30 mei 2022 @ 11:04
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Marketing
- 30 mei 2022 @ 11:04
- Peter van Woensel Kooy
AdGreen NL is een non-profit organisatie die de missie en het werk van Adgreen UK uitdraagt in Nederland. AdGreen UK wil de reclame-industrie branchebreed helpen om de negatieve milieu effecten van film- en fotografie productie te verminderen.
'Met als uiteindelijk doel: zero waste en zero carbon', licht Jacques Vereecken namens de Nederlandse 'tak' toe. 'We zijn blij dat wij in Nederland nu al kunnen rekenen op de steun van de BvA, de VIA, een groot aantal individuele adverteerders en zo goed als alle productiehuizen', vervolgt hij. 'Wij zijn nu onze vleugels aan het uitslaan en er wordt overal positief gereageerd. Een aantal adverteerders heeft onze letter of support nu al getekend, zoals Eneco, Hak, Vodafone Ziggo, Exact en Nationale Nederlanden.'
Voorzitter van Adgreen NL is Tobias Wilbrink (ex WeFilm), secretaris is Marty Keizer (Hazazah) en als penningmeester fungeert Linda Brouwer (PIP). Dit bestuur speelt een belangrijkere rol, bevestigt Vereecken die we kennen we als mede-oprichter van de Jonge Honden en als regiseur en beeldbedenker bij productiehuizen als Caviar en MediaMonks.
Ecologische footprint
Aandacht voor de doelstelling van Adgreen heft volgens het bestuur alle reden. In 2021 telde de Nederlandse reclameindustrie namelijk ruim 11.000 unieke commercial producties (bron: Adfact). 'Niemand heeft enig idee hoeveel Co2 daarbij is vrijgekomen omdat het niet is gemeten. Dat zullen we dat als eerste moeten doen! Op die manier kunnen we in kaart brengen waar en hoe we de uitstoot kunnen verminderen', vertelt Wilbrink. AdGreen biedt daarom een oplossing. 'Naast een aantal hulpmiddelen en trainingen, bieden wij een gratis calculator aan die het Co2 gebruik op een productie meet. Hiermee maken we de ecologische footprint van elke productie zichtbaar. En maken we inzichtelijk waar we die kunnen verkleinen. Een document dat voortaan standaard mee geleverd kan worden naast treatment, planning en budget. We vragen hiervoor een kleine heffing op de productiekosten. Alleen dan kunnen we iedereen helpen. Die heffing wordt altijd betaald door de adverteerder, de afzender van de gemaakte content. Het bedrag bedraagt slechts 0,25% van de productiekosten. Dat is € 2,50 per bestede € 1000, met een maximum van € 2.500 per productie. De heffing wordt betaald aan degenen die het werk produceert (reclamebureau of productiehuis) en vervolgens aan AdGreen doorberekend. Hoe meer merken bijdragen, hoe lager het heffingspercentage op termijn kan worden.' Belangstellenden kunnen via deze link hun support betuigen en eventueel de calculator bij hun producties betrekken. De algemene website van Adgreen is hier te vinden.
Lancering Ad Net Zero Awards
Om het bewustere en milieuvriendelijker produceren van film en fotografie extra te stimuleren, hebben de internationale AdGreen partners de handen met bureau- en marketingorganisaties ineen geslagen om hun meest verantwoorde producties in het zonnetje te plaatsen. Dit via de zogenaamde 'Ad Net Zero Awards'. Stephen Woodford, baas van de bij de prijs betrokken Advertising Association, licht in zijn moederstaal toe: 'Advertising drives competition and innovation and these will be the forces that transform our economy and ways of living to be sustainable. These awards will recognise the brands at the forefront of this transformation, and we hope will inspire even more competition and innovation in the years ahead.'
Gideon Spanier, hoofdredacteur van het betrokken vakblad Campaign, zegt: 'Campaign is delighted to partner with Ad Net Zero on these important awards, which will recognise the companies and organisations that are leading the way on sustainability and the move to a net zero carbon economy. We want the Campaign Ad Net Zero Awards to be a benchmark of excellence and a source of inspiration – at a critical moment when all of us need to do more to protect and regenerate our planet.'
Branche-organisaties Advertising Association, ISBA en IPA en intussen meer dan 100 adverteerders, agencies, media exploitanten en productiebureaus hebben zich intussen aangesloten als lid bij het Ad Net Zero-initiatief. Ook Haymarket, eigenaar van Campaign, is lid van Ad Net Zero. Voor meer info over inzenden, voorwaarden en de ceremonie klik hier. In Nederland is Adgreen in gesprek met de ADCN over een 'Groene Lamp', prijs voor de meest sustainable productie.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- ADCN
- Vodafone Ziggo
- Nationale Nederlanden
- bewust produceren
- Advertising Association
- inzenden
- IPA
- Ad Net Zero Awards
- BvA
- Groene Lamp
- Hak
- eco
- AdGreen
- Exact
- ISBA
- VIA
- Eneco
- fotprint
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing