Gardeners: (goede) merken tot bloei brengen

Gardeners: (goede) merken tot bloei brengen
  • Bureaus
  • 3 mei 2022 @ 15:46
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Amsterdamse Gardeners is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige sparringpartner op het gebied van strategie, creatie, campagnes, activaties en PR met een earned first manier van denken.

Met de komst van Pascal van Ham (ex-Heineken, SOS Kinderdorpen, Tony’s Chocolonely, Infarm) als strategy director krijgt merk, marketing & impactstrategie nog meer aandacht.

Want merken bouwen - met daarbij oog voor een betere wereld – doen ze in de kerk aan de Vondelstraat met volle overtuiging.

Zou het door de kerk zelf komen dat Maira Evers - eigenaar/directeur van Gardeners - en Pascal van Ham zo vurig en passievol ‘het goede doen’ belijden? Onder het wakend oog van Maria en de engelen komen hier onder het motto Where good things grow nieuwswaardige campagnes en impactvolle merken tot wasdom. Evers: ‘Dat is ook wat ons wezenlijk onderscheidt van andere bureaus. We kiezen heel bewust onze klanten uit; merken die een positieve impact op de wereld willen maken. Want dat is wat wij ook nastreven. Dat is best lastig, omdat je dan als bureau soms harde keuzes moet maken. We hebben er heel bewust voor gekozen om voor mensen en merken te werken die de wereld een beetje mooier willen maken, zoals Polestar, Yumeko, Klabu, Dopper, goede doelen, maar ook grotere merken die in transitie zijn’.

Volgens Van Ham zijn veel merken zoekende, niet zozeer naar hun purpose (hoewel dat ook voorbij komt), maar veel meer naar dat ene aspect wat hen onderscheidt van andere merken.

‘Voordat je met marketing en activatie aan de slag gaat, moet je merk stevig staan. Weten wat je fundament is van waaruit je verder wilt ontwikkelen. Belangrijk daarin is ook dat we merken van binnenuit bouwen, inside out. Cruciaal is de kern van onze boodschap: merken zijn als mensen. Als je investeert in persoonlijke ontwikkeling, dichterbij jezelf komt, wordt het contact met anderen vaak beter en meer betekenisvol. Dit geldt voor alle merken en al helemaal voor merken met een missie die verder gaat dan alleen commercieel succes en mensen in beweging willen brengen.’

Verantwoordelijkheid wereld

Van Ham denkt met haar brede klant- en businesservaring en strategisch inzichten merken snel tot hun kern te kunnen brengen. ‘Het interessantste vind ik om vanuit een missie te werken en verder te kijken dan winst maken en het marktaandeel omhoog te krijgen. Ook belangrijk, maar ik denk dat je als merk nu echt je verantwoordelijkheid moet pakken. Hoe word en blijf je als merk relevant voor de consument en hoe houd je oog voor het welzijn van de wereld? Want dat is het nieuwe normaal en de tijd dringt. We krijgen steeds meer klantvragen om de impactstrategie van het bedrijf in het merk te verankeren. Daar ligt echt mijn passie en kun je een verschil maken. Wij kunnen helpen om merken gerichter en impactvoller te positioneren met een veel duidelijker klantperspectief. Juist ook omdat we nu een one stop creatief bureau met strategie, campagnes, activaties en PR onder één dak zijn.’

Practice what you preach

Gardeners mag dan opstomen in de vaart der volkeren, overal bekend is het bureau nog niet. Evers vindt dat helemaal geen probleem. ‘Er zijn nog genoeg mensen en bedrijven die ons niet kennen, alhoewel dat wel snel verandert. En gelukkig merken we dat steeds meer mooie klanten bewust voor ons kiezen, omdat wij duidelijk kleur bekennen in wie we zijn en voor wie we willen werken. Ik ben in elk geval niet bezig met de concurrentie en ga uit van onze eigen kracht.’

Nieuwe wegen

Evers gelooft dat de herkenbaarheid van Gardeners als all-in one bureau snel zal toenemen.

Marketeers komen hier met uitdagende vragen over positionering, merkidentiteit, maar ook over de customer journey, 360 graden-campagnes, events, PR en activaties.

'Wij bieden alles onder een dak en dat zal steeds meer marketeers gaan aanspreken. Bovendien zetten wij ze aan het denken en proberen ze te verleiden om meer durf te tonen. Want laten we eerlijk zijn, veel marketing is saai en voorspelbaar. Stap eens weg van de Excel-sheets en dashboards en sla nieuwe wegen in. Dat is veel meer onze inzet.’

Inspiratie

Evers refereert in dit opzicht nog aan de De Inspirerende 40 van Joris en Jelmer en hun bureau Synergie. Topmerken die lef tonen en buiten de lijntjes durven kleuren. Ze noemt Patagonia en Too Good To Go als voorbeelden van merken die echt impact willen maken in de wereld. Iets wat zij ook wil doen met haar eigen bureau. ‘Dat is voor ons zelf ook een doel op zich. We leven echt onze eigen positionering na, zijn daar ook ambitieus in. We zijn bijna B Corp gecertificeerd, we investeren veel in goede doelen en doing good start- en scale-ups, zoals voor stichting Het Vergeten Kind en Klabu. Ook geven we jaarlijks gratis branduren met de Gardeners-kerstkaarsen weg om start-ups of stichtingen een eind op weg te helpen. Op deze manier proberen wij ook weer anderen te inspireren. Uiteindelijk start alles met het gedachtengoed doing the good thing. Het maakt niet uit hoe klein of groot het initiatief dan is.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken